Det är just elektroniken som vållat mest irritation under våra två testår med ”niofemman”. De senaste tusen milen har dock varit bekymmersfria och det är bara att hoppas att den senaste uppdateringen hos Biva i Uppsala också var den slutgiltiga lösningen.
Redan någon månad in på det första teståret blev vi stående med bilen utan att kunna starta. Efter två verkstadsbesök tycktes det som om verkstaden fick ordning på problemen, men en bit in på andra teståret, efter drygt 4 000 mil, tog det tillfälligtvis stopp igen. Efter varningsmeddelandet ”Rattlåset behöver service” vägrade bilen på nytt att starta. Det krävdes otaliga startförsök under en kvart innan motorn slutligen fick korrekta signaler.
Startsvårigheterna kom och gick, men efter 5 000 mil tröt tålamodet varpå verkstaden fick en ny chans. Diagnosen visade sig gälla hela startfunktionen. Här skedde en ny omprogrammering av styrdon och även omprogrammering av elektronikenheten för passiv öppning/start. Då hade vi tidigare haft problem med att öppna en bakdörr utifrån trots att bilen var upplåst via alla andra dörrar. Här släcktes också en envist lysande airbag-lampa.
Det senaste halvåret har den över fem meter långa limousinen rullat på som den ska, och till stor komfortabel glädje för testchaufförerna. Bilen upplevs inte som anmärkningsvärt stor bakom ratten i vanlig landsvägstrafik, men vid fickparkeringar inne i stan får man klart sig att bilen verkligen tar plats. Lite mer brukande i stadstrafik har också medfört att förbrukningen gått upp något. 9,5 liter/100 km känns trots allt inte speciellt miljövänligt i dessa dagar.
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-5?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Saab 9-5 T4 Vector – 6 675 milBetyg
Registreringsdatum: 25 okt -10
Mätarställning, mil: 6 675
ViB:s förbr., l/100 km: 9,4
Officiell förbr., l/100 km: 8,4
Garantier, år: 2, 3, 12
Serviceintervall, mil: 3 000/1 år
Inköpspris, kr: 344 000
Inbytespris, kr: 149 200
Värdeminskning, kr: 194 800
Bränsle, kr: 89 762
Rep./service, kr: 4 102
Däck, kr: 18 893
Skatt/besiktning, kr: 3 480
Försäkring, kr: 13 386
Underhåll, kr: 6 028
TOTALT, kr: 330 451
Totalt/mil, kr: 49,51
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det jag som är fel ute eller varför står det Testinformation och Fakta för Volvo V60 T4 i artikeln om Saab 9-5?
Dä är "Trollen" som skrivit i faktarutan
Det blev visst lite fel där. Jag ber om ursäkt för missen, tack för att ni påpekar den! Nu ska allt vara rättat.
Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare
Håller med dig, Jes.
Reflekterade själv precis över färgen.
Jag tycker att det är läckert med rött....
Tycker det är en väldigt ful bil. Oavsett färg. I Aero-uförande med 50"-fälgar börjar den se lite dräglig ut. Men fortfarande en av de säckigaste, mest övergödda, lönnfeta profilerna bilvälrden skådat. En taklinje som gud helst vill glömma och en mittenpanel som (om man inte har den stora skärmen med navi etc) ser ut som nåt de helt enkelt glömde göra nåt åt. En står tom plastyta med ett hål utsågat för en stereo.
Mittpanelen du nämner var inte tänkt så från början men strulet med GM fick denna följd. Kombin hade kommit med den ursprungligen tänkta panelen! Synd för nu åker alla 9-5 med en anskrämlig plastbit i kupen.
har aldri hatt nån svenssonbil
har en som gått 5000 mil problemen jag haft är byte av elvärmesitsen och framrutan efter ett stenskott.Tror inte vibilägares bil representerar bilen de måste ha fått ett riktigt måndagsexemplar.Och invändigt väldigt överdrivet att instrumentpanelen skulle vara så bedrövlig vore tacksamt om man provar en bil innan man åsiktar sig och inte bara utgår efter vad andra negativa personer tycker ,,50 tums fälgar finns ej som tillval till saaben
Det ska inte vara några elfel på bilar som har gått mindre än 10 000 mil, och helst inga heller när de gått fler.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.