I år hölls den globalt turnerande miljöbilsutställningen Michelin Challenge Bibendum i Rio de Janeiro, Brasilien. Vi Bilägares Tommy Wahlström var på plats och bjuder nu på sina intryck.
Michelin Challenge Bibendum är en unik tillställning. Här samlas biltillverkare, politiker, bränsleföretag, underleverantörer, lobbyister och intressegrupper för att tala om trafikens miljöpåverkan och trafiksäkerhet.
Tillverkarna visar sina nyheter för nyfikna journalister från hela världen och makthavare får chans att själva testa mycket av den framtida tekniken.
Det var den tionde upplagan av evenemanget som huserade i Rio de Janeiro. Egentligen skulle arrangemanget ha hållits redan förra året men finanskrisen kom emellan och världens bilindustri fick annat att fokusera på. Måhända var det också på grund av krisen som årets upplaga var tamare än de vi tidigare sätt. Nyheterna var färre, i alla fall för stora delar av den 500 man starka journalistkåren.
Det statliga bränslebolag Petrobras kom att orsaka en hel del i förvåning höjda ögonbryn, då man bland annat visade andra generationen Toyota Prius samt första generationen av Honda Insight som exempel på hybridbilar. Första tanken var att Petrobras konverterat hybriderna till att gå på etanol men så var inte fallet. Gammal miljöbilsteknik blir som ny, om man reser tillräckligt långt.
Brasilien långt framme
Men om hybridbilarna här är en nyhet, ligger man desto längre fram när det gäller alternativa bränslen. Brasilien har satsat på att göra etanol av sockerrör sedan tidigt 1970-tal. Idag rullar många miljoner etanolbilar i landet och närmare 90 procent av alla nya bilar som säljs är av den bränsleflexibla typen.
Idag täcker etanolen nästan hälften av Brasiliens bensinbehov utan att man för den sakens skull behövt begå rovdrift på naturen. Endast 2,3 procent av landets jordbruksmark används för sockerrörsodling och drygt hälften av detta socker används för etanolproduktion.
Fler satsningar på biobränslen är på gång, lovade president Lula da Silva i sitt inledningsanförande för Michelin Challenge Bibendum 2010. Den här gången är det biodiesel från palmolja som Brasilien ska fokusera på. Palmoljan är en i västvärlden mycket omdiskuterad produkt då den främst utvunnits ur palmer som odlats i Malaysia och Indonesien och där har anklagats för att orsaka skogsskövling och naturförstörning.
Debatten ledde bland annat till att OKQ8 år 2007 avbröt ett försök med att introducera ett miljöbränsle kallat Eco20 som bestod av 80 procent diesel och 20 procent palmolja.
Många företag uteblev
Mycket av mässans fokus låg på den inhemska sydamerikanska marknaden och många av de företag vi tidigare vant oss se representerade vid Challenge Bibendum hade denna gång valt att utebli. Här fanns inga asiatiska tillverkare och även de europeiska företagens representation var sparsam.
Varken Volvo eller Saab fanns representerade i Rio. De svenska färgerna fick försvaras av Scania som deltog i seminarier och dessutom ställde ut en etanolbuss. Emellertid uppfattas knappast Scania som något annat än ett inhemskt företag i Brasilien, då man funnits representerade med försäljning och sammansättningsfabriker i landet under dryga 50 år.
Detta är en förkortad version av Tommy Wahlströms reportage. I Vi Bilägare #11 kan du läsa hela reportaget, då med mer fakta och en fokus på massa spännande nyheter från Brasilien. Missa inte detta!
Diskutera: Tycker du att Brasilien är ett av de ledande länderna inom miljöbilstänket?
Tillverkarna visar sina nyheter för nyfikna journalister från hela världen och makthavare får chans att själva testa mycket av den framtida tekniken.
Det var den tionde upplagan av evenemanget som huserade i Rio de Janeiro. Egentligen skulle arrangemanget ha hållits redan förra året men finanskrisen kom emellan och världens bilindustri fick annat att fokusera på. Måhända var det också på grund av krisen som årets upplaga var tamare än de vi tidigare sätt. Nyheterna var färre, i alla fall för stora delar av den 500 man starka journalistkåren.
Det statliga bränslebolag Petrobras kom att orsaka en hel del i förvåning höjda ögonbryn, då man bland annat visade andra generationen Toyota Prius samt första generationen av Honda Insight som exempel på hybridbilar. Första tanken var att Petrobras konverterat hybriderna till att gå på etanol men så var inte fallet. Gammal miljöbilsteknik blir som ny, om man reser tillräckligt långt.
Brasilien långt framme
Men om hybridbilarna här är en nyhet, ligger man desto längre fram när det gäller alternativa bränslen. Brasilien har satsat på att göra etanol av sockerrör sedan tidigt 1970-tal. Idag rullar många miljoner etanolbilar i landet och närmare 90 procent av alla nya bilar som säljs är av den bränsleflexibla typen.
Idag täcker etanolen nästan hälften av Brasiliens bensinbehov utan att man för den sakens skull behövt begå rovdrift på naturen. Endast 2,3 procent av landets jordbruksmark används för sockerrörsodling och drygt hälften av detta socker används för etanolproduktion.
Fler satsningar på biobränslen är på gång, lovade president Lula da Silva i sitt inledningsanförande för Michelin Challenge Bibendum 2010. Den här gången är det biodiesel från palmolja som Brasilien ska fokusera på. Palmoljan är en i västvärlden mycket omdiskuterad produkt då den främst utvunnits ur palmer som odlats i Malaysia och Indonesien och där har anklagats för att orsaka skogsskövling och naturförstörning.
Debatten ledde bland annat till att OKQ8 år 2007 avbröt ett försök med att introducera ett miljöbränsle kallat Eco20 som bestod av 80 procent diesel och 20 procent palmolja.
Många företag uteblev
Mycket av mässans fokus låg på den inhemska sydamerikanska marknaden och många av de företag vi tidigare vant oss se representerade vid Challenge Bibendum hade denna gång valt att utebli. Här fanns inga asiatiska tillverkare och även de europeiska företagens representation var sparsam.
Varken Volvo eller Saab fanns representerade i Rio. De svenska färgerna fick försvaras av Scania som deltog i seminarier och dessutom ställde ut en etanolbuss. Emellertid uppfattas knappast Scania som något annat än ett inhemskt företag i Brasilien, då man funnits representerade med försäljning och sammansättningsfabriker i landet under dryga 50 år.
Detta är en förkortad version av Tommy Wahlströms reportage. I Vi Bilägare #11 kan du läsa hela reportaget, då med mer fakta och en fokus på massa spännande nyheter från Brasilien. Missa inte detta!
Diskutera: Tycker du att Brasilien är ett av de ledande länderna inom miljöbilstänket?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För att svar på frågan - nej, de är inte alls ledande inom miljöbilar, däremot beträffande miljöbränslen framtagna på ett ansvarsfullt sätt i praktiken.
Nej, de kör på etanol av andra orsaker än miljöhänsyn så indirekt är deras agerande miljövänligt, men miljöbilstänket - nej!
Kul att motorjournalister kan skriva intressanta och informativa artiklar om biobränslen. Bravo! Det finns hopp! :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.