Nästa artikel
Ferdinand Piëch: 5 fakta du kanske inte visste om legendariske bilchefen
Reportage

Ferdinand Piëch: 5 fakta du kanske inte visste om legendariske bilchefen

Publicerad 25 december 2020
Med skräckvälde som metod drev den tidigare VW-chefen Ferdinand Piëch igenom flera imponerande projekt.

Chefer inom bilvärlden för inte alltid så mycket väsen av sig – med några få undantag. Dit hör till exempel legendariske Ford- och Chryslerchefen Lee Iacocca och Elon Musk.

Dit hör också Ferdinand Piëch, som gick bort 2019 och länge basade över Audi och VW-koncernen. Han brukar tillskrivas ansvaret för att gubbiga Audi lyfte sig ur mossighetens dimma och blev ett blomstrande ingenjörsstyrt företag.

Han ansvarade också för några av bilvärldens galnaste skapelser, som Volkswagen Passat med W8-motor, toppfartsfantomen Bugatti Veyron och lyxlimousinen Volkswagen Phaeton som dessutom fick en helt egen fabrik tillägnad sig helt i glas.

Ferdinand Piëch började som ingenjör på Porsche där han bland annat stod bakom märkets mest ikoniska tävlingsbil någonsin, 917, som vann 24-timmars på Le Mans.

Han flyttade senare till Audi där han blev utvecklingschef och drev igenom införandet av femcylindriga motorer, den lätta aluminiumkarossen till Audi A8 och fyrhjulsdriftssystemet Quattro som blev en dundersuccé.

Som du märker stod Piëch bakom några av VW-koncernens mest framgångsrika satsningar någonsin, men hans burdusa ledarstil och totalt oförstående inställning till misstag – som flera anställda vittnat om – kan också ha lett fram till det som blev dieselgate, hävdar hans kritiker.

Stora motorer och fyrhjulsdrift var dock inte det enda Piëch hade på sitt samvete. Här nedan följer några faktauppgifter kring den legendariske bilchefen du kanske inte hade koll på.

Läs också: VW-chefens envisa W8-plan: "Den förtjänar att bevaras"

Köpte fel märke

Ferdinand Piëch stod bakom flera stora affärer för VW-koncernen – han köpte till exempel Lamborghini.

Volkswagen skulle också lägga beslag på de brittiska kronjuvelerna Bentley och Rolls-Royce. Men när de juridiska turerna var utredda visade det sig att han i själva verket köpt hela Bentley, men bara fabrikerna för Rolls-Royce. Varumärket Rolls-Royce hamnade istället hos konkurrenten BMW.

Piëch uppgav senare att det egentligen bara var Bentley han ville köpa.

Stort och litet

Här ovan kunde du läsa om några av Piëchs galnaste projekt med toppfart på över 400 km/tim och imponerande accelerationsprestanda. 

Men han var lika intresserad av effektivitet och låg förbrukning. Det märks inte minst på snålbilarna Volkswagen Lupo 3L och Audi A2 3L som båda skulle dra högst 3 l/100 km. Senare drev han också på utvecklingen av Volkswagens ”enlitersbil” XL1.

Missa inte: Kan du VW-modellerna? Testa i vår quiz!

Foto: Fredrik Nyblad

Flera maktstrider

Den kontroversielle VW-chefen gjorde sig fiende med många och flera kollegor har vittnat om en hård ledarstil. Han accepterade aldrig att någon gjorde samma misstag två gånger och han var inte främmande för att driva på sina ingenjörer extremt hårt.

Piëch förde en underlig släktfejd med Porsche där de båda biljättarna ”tog över varandra”. Han hade också maktgräl med VW-chefen Bernt Pischetsrieder och Porschechefen Wendelin Wiedeking. 

”Extraknäckte” på Mercedes

Efter att Piëch slutat på Porsche och innan han började på Audi drev han en egen ingenjörsfirma där han utvecklade en femcylindrig dieselmotor för Mercedes.

Det konceptet plockade han sedan upp när han började på Audi där den femcylindriga motorn gav mer premiumkänsla än en fyrcylindrig motor samtidigt som den var mer utrymmeseffektiv än en sexcylindrig.

Stenhårda krav

Piëch gjorde sig känd för att ställa specifika och mycket hårda krav på sina ingenjörer. Volkswagen Phaeton skulle till exempel ha en vridstyvhet på 37 000 Nm per grad, och under en upplaga av Frankfurtsalongen förklarade Piëch för GM-utvecklingschefen Bob Lutz att han samlat ihop Volkswagens bästa ingenjörer och förklarat för dem att de alla skulle få sparken om de inte kunde bygga en bil med karosstoleranser på tre millimeter inom sex veckor.

”Det är vad jag kallar ett skräckvälde och en kultur som drevs av rädsla. Den ledarstilen ger kortsiktiga resultat men det är en kultur som är extremt farlig”, har Bob Lutz sagt.

Läs också: ”Kostnadsjägarens” mål: Ny bil – för bara 36 000 kronor

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.