Exklusiva bilmärket Bugatti har varit i Volkswagens ägo sedan 1998, men snart kan den eran vara över. Enligt nya uppgifter förbereder sig Volkswagen för att sälja Bugatti.
Köpare ska enligt uppgifterna vara kroatiska elbilstillverkaren Rimac, som fokuserat på supersnabba elbilsmodeller med imponerande prestanda.
Cheferna i Wolfsburg ska ha gett grönt ljus för att affären ska kunna gå igenom, men Bugattis styrelse har ännu inte godkänt den, enligt Car Magazine.
En affär skulle kunna innebära att Volkswagen också får ett större ägande i Rimac som överförs till Porsche, som redan i dag äger 15,5 procent av Rimac. Volkswagen vill enligt uppgifterna öka den siffran till 49 procent.
”Smidigt” märke att sälja
Att sälja Bugatti skulle inte få några större följdverkningar i resten av VW-gruppen eftersom Bugattis modeller delar förhållandevis lite teknik med övriga märken och modeller i koncernen.
Bugatti är Volkswagens allra mest exklusiva bilmärke som bidrar med högt marknadsföringsvärde. Men märket har också kommit att symbolisera ”det gamla Volkswagen”, där Ferdinand Piëch drev sina ingenjörer extremt hårt med satsningar på stora och törstiga förbränningsmotorer och hög tekniknivå.
Istället för att behöva investera i att ställa om Bugatti till eldrift kan det vara smidigare att helt enkelt sälja märket till ett elbilsmärke.
Läs också: Toppfartsfantomen till salu i Sverige – för 40 miljoner
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helrätt satsning. Ännu en W16 motor som väger 1 ton är ingen väg att gå
Nästa "Chiron" måste vara eldriven. Och ska den fixa 0-100 på under 2 sek är det Rimac som gäller (och VW behöver förmodligen deras kunskap inom elbilar).
Som jag har förstått det så tjänar de inga pengar på Bugatti. Dessutom måste det vara oerhört svårt att se en naturlig fortsättning på framtida modeller. Att bygga för maximal toppfart kommer alltid påverka produkten i alla andra hastigheter.
Får Volkswagen 49% av ägandet i Rimac genom överlåtelsen av Bugatti ligger det nära att senare tillskansa sig de resterande procentenheterna och på så vis styra över både Bugatti och Rimac. Man skulle kunna se nyheten som att de har planer på att överta Rimac, och inte att ge upp Bugatti.
Den passar nog inte in i Volkswagens image.
Jarl Karlsson:
Personligen förstår jag inte alls försäljningen.
Det har väl knappast med förbränningsmotorer att göra?
Varumärket är ju tokigt starkt. Varför någon skulle vilja sälja Bugatti är bortom mig.
Gör den till ett elmonster istället då?
De gör "Halo"-cars. Finns väl en framtid för såna också?
Eller ska alla sitta i sura elmaskiner på 150hk för att "det räcker"?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.