Nästa artikel
Långtest 2008: Testbilarna sköter sig
Långtest

Långtest 2008: Testbilarna sköter sig

Publicerad 25 april 2008 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Årets första långtestredovisning har fokuserats på Volvos nya alkolås. Rappor­terna om själva bilarna är där­emot nedbantade av utrymmesskäl. Men vi kommer igen med mer utförliga testomdömen nästa gång.

Långteststallets Audi A4 har rullat helt problemfritt under de knappt 1 000 första milen. Men bränsleförbrukningen är en liten besvikelse: bilen har dragit drygt 16 procent mer än vad anges i deklarationen. En förklaring kan vara att större delen av första etappen körts under årets kallaste månader.

I förarens testprotokoll blir det annars mest beröm. Utseende, köregenskaper, åkkomfort, motor och prestanda får höga betyg. Ett självförvållat missöde har drabbat bilen. En buckla på motorhuven gick inte att reparera utan hela huven måste bytas. Reparationen kostade 7 900 kronor, och dränerade långtestkassan på 6 250 kronor i självrisk.  
    
Även vår Ford Mondeo har skött sig bra under första etappen, även om dieselförbrukningen skenat iväg rejält jämfört deklarationens 5,7 l/100 km.
Ett annat problem är att bilens instrument helt utan anledning titt som tätt varnar för låg oljenivå.

Dessutom har vindrutan bytts efter ett stenskott. Självrisken slutade på 3 372 kronor och rutan, med värmetrådar, kostade drygt 10 000 kronor att få monterad.

Etappens testförare hyllar Mondeon för den suveräna långfärdskomforten. "Det är nästan overkligt att lasta ur bilen efter en 14 timmar lång resa utan att känna det minsta i ryggen", skriver han i sin rapport.   

Värsta syndaren
Peugeot 308 är långteststallets hittills värsta bränslesyndare och ligger nästan 21 procent över sin deklarerade förbrukning. Bilen får också kritik för irriterande motorsurr i högre farter. "På motorväg är det nästan så att man funderar på om man har rätt växel i. En sexväxlad låda vore kanske lösningen", skriver första etappens förare i sin rapport.

Men han har också en hel del gott att säga om Peugeoten. Design, kupéutrymmen, förarstol, ljus och köregenskaper hör till det som får beröm. "Sammanfattningsvis har jag trivs väldigt bra i 308:an. Den höga förbrukningen kan bero på att min körning är lite extrem: stadstrafik dagligen och långa motorvägsetapper  på helgerna", avslutas protokollet.  
  
Långtesstallets fyrhjulsdrivna Subaru Impreza har tickat på som en klocka under sina första drygt 1 300 mil. Även när det gäller förbrukningen sköter sig Subarun i det närmaste perfekt: 8,4 l/100 km säger deklarationen och vår bil har dragit 8,4 l/100 km.

Etappens förare berömmer det fina 4WD-systemet och bilens robusta karaktär. Däremot gillar han inte den lite kärva växellådan och att backväxeln trilskas i bland, särskilt i kyla.

"Bilen är också känslig för sidvind och vandrar lite på vägen vid motorvägskörning. Kanske blir riktningsstabiliteten bättre när vi byter till sommardäck", skriver han i sin rapport. 
 
Han kommenterar även Subaruns boxermotor: "Dess aningen råa motorsång passar bilens stil. Impreza upplevs som lite osofistikerad och kärv jämfört med de övriga långtestbilarna. Men det är också en del av charmen med bilen och mitt intryck efter 1 000 mil bakom ratten är i grunden klart positivt", avslutas testprotokollet.

Mest lovord
Volvo V70 Flexifuel är, av naturliga skäl, klart törstigast i årets långteststall. Men glädjande nog har bilen, som hittills enbart körts på E85, dragit mindre bränsle än de 12,0 l/100 km som Volvo uppger. Bilen har också hunnit med sin första service. Intervallerna är korta, 1 000 mil, på grund av att spritbränslet tär hårdare på motoroljan än bensin och diesel.

Notan slutade på 1 014 kronor och det som gjordes var byte av olja och oljefilter. Dessutom smordes den gnirkande bakluckan upp och de missljuden är numera försvunna.
   
Första etappens förare har annars mest lovord att strö över Volvon. "Åkkomforten är mycket behaglig. Fjädringen är mjuk och skön men ändå stabil och bullernivån i kupén är välgörande låg. Volvon är en perfekt långresebil, även om tankstoppen blir tätare än man är van vid. Man kliver ur bilen lika pigg som när man klev in i den, även efter långa körpass", skriver han i sin  rapport.

V70 och Impreza ärligast

 V70 Flexifuel har hittills bara körts på E85 och överraskar positivt genom att klara sig på mindre bränsle än vad Volvo anger! Även Subaru Impreza ligger mycket nära den förbrukning som anges i bränsledeklarationen. Värre är det med de tre övriga bilarna i stallet. Samtliga har dragit väsentligt mycket mer än de ska enligt den officiella siffran.  



Bilmodell




ViB:s




Officiell
S



killnad
  förbr. förbr.*  procent
       
1. Volvo V70 11,5 12 -4,2
2. Subaru Impreza 8,5 8,4 1,2
3. Audi A4 6,4 5,5 16,4
4. Ford Mondeo 7,1 5,9 20,3
5. Peugeot 308 8,1 6,7 20,9
* = blandad körning enligt bränsledeklarationen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.