Nästa artikel
Podcast: Småbilar på frammarsch!
Podcast

Podcast: Småbilar på frammarsch!

Publicerad 14 november 2014 (uppdaterad 4 oktober 2018)
Volkswagen Polo har fått tuff konkurrens när ribban höjts i B-segmentet.
Avsnitt 10: Autobroms, LED-strålkastare, dubbelkopplingslådor och hög komfort. Vad här hänt med bilarna i stora småbilsklassen senaste åren? Det och så klart en uppdatering om vad som hänt sedan sist väntar i veckans podcast från Vi Bilägare.

Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Andreas Jennersjö som får besök av biltestare Erik Rönnblom och redaktionschef Tommy Wahlström.
 
Du kan lyssna i spelaren
högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Inom kort dyker Vi Bilägares podcast även upp på Itunes.
 
Trevlig helg, önskar Vi Bilägares redaktion.
 
Diskutera: Vad tycker du om veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-11-15 14:11
ohlmark

Ha, men om bilen man vill ha inte längre tillverkas och det inte finns någonting bland nya bilar som ens liknar den.

Vad gör man då?
Startar en egen bilfabrik?
Om det nu inte är tillåtet att köpa begagnat?

Såg för några dagar sedan mina drömmars drömbil på blocket, mycket sällsynt, aldrig sett någon i verkligheten och det fanns två stycken lite olika – pris 19 000.

Om jag så betalade 1 miljon skulle jag inte finna en sådan bil i dag.

Vissa tycks betrakta bilen som ett rent verktyg som bara handlar om pengar och slit och släng.
Det finns de som har en annan syn på saken.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-15 15:31
Raphael

Jag har inte sett någon här förorda för att köp av begagnade bilar ska förbjudas, självfallet får människor köpa vad de vill. Det finns olika skäl till att välja begagnat eller att välja nytt. Nu håller inte begagnade bilar i evighet, så om ingen köper nya bilar så blir det färre utbud på begagnatmarknaden. Och om det inte är tillåtet att köpa begagnat ja vad gör man då av alla nya bilar som folk köper? En sund marknad behöver alltså både och.

#a • Uppdaterat: 2014-11-15 15:57
Axelman

Om man räknar på vad en ny bil i Golfklassen kostar med fri service, vinterhjul, 3-5 års garanti så behövs bara en mellanstor reparation av den bättre begagnade bilen för att nytt ska bli billigare. Hur många tror på allvar att man kan köra en bättre begagnad bil utan att den går sönder?
...
Egen erfarenhet är att jag betalat ganska stora summor genom åren på reparationer på "bra" begagnade bilar. Med de erbjudanden som regelbundet förekommer kan man faktiskt trots bilens höga inköpspris få med godis av olika slag som förbättrar ekonomin gentemot en bättre begagnad.
...
Det verkar som om det är en fördom att en bättre beg-bil alltid är ett bättre alternativ. Räkna på helheten så blir det annorlunda.......

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.