Hur många som dödats och skadats till följd av illa underhållna och lappade vägar genom åren finns det ingen officiell statistik på men vi kan utgå ifrån att det är många hundra. Det styrks av de exempel på olyckor som redovisas i vårt reportage "Livsfarligt dåliga vägar".
(Läs reportaget genom att klicka här!)
Bara genom att bygga om feldoserade kurvor skulle ett 50-tal liv sparas, årligen, menar experterna.
Vägverket kan rimligen inte vara ovetande om var de farligaste avsnitten finns. Om det, som i fallet "Skönsbergskurvan" på E4:an utanför Sundsvall inträffar 20 olyckor inom loppet av några månader borde det vara uppenbart att något måste göras åt vägen. Ortsbefolkningen känner till den "feldoserade kurvan" och lär sig den, medan inte ont anande främmande, trafikanter, kan råka riktigt illa ut.
Det märkliga är att vägstandarden och underhållet inte har någon större plats i den offentliga trafiksäkerhetsdebatten. Den kanske enskilt viktigaste säkerhetsfaktorn, vägen, diskuteras och ifrågasätts knappast alls.
NTF går i dagarna ut och kräver mer information om vilken påverkan trötthet, alkohol & droger, samt däck och fälg har på olyckorna. Det är ett bra initiativ men borde vi inte också granska vägstandarden och dess betydelse mer ingående.
Till en del beror nog det lågmälda debattklimatet på bristande insyn i processerna bakom vägbyggandet och underhållet?
Idag fattas alla beslut i samma rum, Vägverket självt besätter alla roller, från att utfärda föreskrifterna om vägars utformning, till att beställa, bygga och avsyna, allt i egen regi när något ska byggas. Olycksstatistiken, som uppvisar besvärande brister när det gäller inrapporteringen, är också verkets ansvar.
Man kan med fog fråga sig om det är vettigt att så mycket är samlat under en enda myndighet. Vem granskar och ifrågasätter vägbyggandet och underhållet av vägarna i vårt land? Vem ser till att offentlighetens ljus tränger in i Vägverkets skrymslen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför detta envetna tjat om hastighet? Hastighet är inte med på listan över de 10 vanligaste orsakerna till olyckor. Det borde de veta då det finns forskning om detta sen många år. Som jag kommer ihåg det är det sprit/droger och självmord som är de två främsta orsakerna. Visst förvärrar hastigheten, men fixa vägarna och går så att det inte är dödsstraff på att göra misstag!
Bra att detta tas upp till diskution. Ska bli intressant att följa detta vad det finns för uppfattningar om detta här.
Koncentrera sig på nykterhetskonroller är det som polisen borde ägna sig åt mer istället för att plocka pengar från "ärliga" människor som kör en 10-30km/tim för fort och att sätta uppkameror som vägverket ägnar sig åt. Det är ju bara pengarna från "ärligt" folk man vill åt till statskassan. Nu har man ju börjat med att ställa upp mobila fartkameror också som ser ut som en släpkärra med en vit plastkåpa på. Se upp för dom efter vägen.
Satsa på nykterhets kontroller istället så kommer dödsolyckorna att minska ska ni se. Och även underhålla vägarna så kommer olyckorna att minska.
Låt trafikpoliserna åka runt med 100 kg kallasfalt i bagaget för akut hållagning i trafiksäkerhetens namn.
En sak till som borde läggas till i vägeverkets lista:
Livsfarligt dåliga förare.
Vägstandarden i Sverige har försummats under många många år. Vägverket har inte skött sin uppgift! Om vi haft en "återbetalning" av de pengar som "kommer in" från biltrafiken (ca 110 miljarder/år, skulle vi haft ett bra vägnät. Tyvärr kommer bara ca 1/3 del tillbaka till vägarna. Vi lever i ett långt land med ofta långa avstånd, då kan vi inte "larva oss" med att ha 80-90 km/tim, utan behöver bra vägstandard med 120 km/tim. De långa avstånden i 80-90 km/tim gör oss trötta i förtid. Våra bilar har dessutom förbättrats så mycket att vi nu bör hålla en betydligt högre hastighet, för att utnyttja drivmedlet bäst. Jag anser att vägverket har gjort sitt! Byt ut folket där. Skapa en fungerande verksamhet som tar tillvara trafikens synpunkter!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.