Nästa artikel
Nya Saab 9-5 fick puttas av färjan
Ledare

Nya Saab 9-5 fick puttas av färjan

Publicerad 21 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
"När vår långtestbil vägrade att starta lämnades inget annat val än att putta den av färjan", skriver Niklas Carle i sin ledare om Saab 9-5.

En vecka tog det för den journalistiska nyfikenheten att förvandlas till frustration. Varje morgon öppnade Vi Bilägares journalister mailboxen med en grävande iver för att få ett svar på vad det var som hade hänt med de två Saab 9-5 som passerat vårt testgarage.

Den första bilen – en av de tidigast tillverkade och tillika en demobil inlånad från tillverkaren – hade plötsligt vägrat starta efter ett tankstopp. Med visst vemod gav vi bilen en känga och presenterade en rad tekniska problem i det test som publicerades i nummer 13/2010.

Reaktionerna från läsarna lät inte vänta på sig och på hemsidan haglade kommentarerna. Fem månader senare befinner sig underteckad på en bilfärja efter avslutad familjesemester i Göteborg.

När vår långtestbil, som är tillverkad över 1 000 bilar senare än demobilen från augusti, vägrar att starta lämnas inget annat val än att putta den av färjan efter det att bakomvarande släppts förbi. Med låst tändning och uppmaning att serva rattlåset blir bilen stående i den flaskhals som utgör länk mellan fastland och båt.

Under den kommande kvarten börjar temperaturskillnaden mellan strängvinter och gemytlig bilkupé att suddas ut och grannen tillkallas för att ta hand om de yngsta i bilen vilka fortfarande sover efter 45 tysta och sköna landsvägsmil.

Så händer det. Ett sista tryck på startknappen gör att bilen hoppar igång. Undsättningen avblåses och bilen fraktas stadigt och tryggt de sista kilometrarna till bostaden.

Långtestrapporten som hamnar på reporter Schultz bord skapar huvudbry och vid det här laget har även en läsare hört av sig med samma problem.

Fem dagar innan pressläggning skickas ett mail till Saab i vilket vi beskriver våra problem och ställer tre tekniska frågor som har med detta att göra. I korthet: Hur många är drabbade? Finns det någon lösning? Hur kommer problemet att hanteras hos verkstäderna?

När tidningen skickas till tryck har vi fortfarande inte hört något från Saab. (Saab har nu, en månad efter att frågan ställdes, svarat.)

Som förare av bilen tvingas jag hela tiden kalkylera med att den plötsligt inte kommer att starta, vilket både lägger sordin och begränsar nyttjandet. Hur länge vi kommer att få dras med denna ovetskap är också höjt i dunkel.  

Information har alltid varit en källa till makt på samma sätt som avsaknad av den har varit en källa till osäkerhet och ilska. Att Saab inte lyckades få fram ett svar under de fem dagar som var kvar till pressläggning av detta nummer kan jag inte annat än att se som ytterst märkligt.

På grund av bristande information skapas inte bara tidigare nämnda osäkerhet och ilska, utan även en grogrund för spekulation. Detta i sin tur kan få oproportionerligt stora dimensioner då en enskild person i dagsläget har flera effektiva kanaler att nå den stora massan genom, vilka i sin tur spekulerar vidare.

Bilproblemet i sig kan vi leva med, så länge vi vet att det finns en lösning runt hörnet. Av de modeller som lanseras på marknaden är få felfria från början. Detta är inget som är unikt för Saab. Det som däremot gör att denna historia sticker ut är att felet belysts från fel ände. Ingen information rörande redaktionens Saab 9-5 har behandlat några elektroniska problem.

Den enda återkallelelsen som kommit har rört krockkudden på förarsidan, vilken snabbt och smärtfritt byttes ut av verkstaden.

Företag som tagit skada av ett dåligt informationsflöde finns det många exempel på. Vem minns inte soppan kring Mercedes A-klass i slutet på 90-talet? Jag säger inte att problemen med vår bil tillnärmelsevis är lika allvarliga, men hanteringen av kunden – Sveriges största biltidning – är i detta fall anmärkningsvärt dålig.

Som granskande organ i bilbranschen ägnar vi oss inte åt spekulationer, vilket gör att vi kommer att återkomma i ärendet. Förhoppningsvis med en lösning från Saab i bagaget. För jag hoppas innerligt att de har en på gång.

NIKLAS CARLE
Redaktionschef Vi Bilägare
niklas.carle@vibilagare.se

Läs mer om långteststallet och problemen för nya Saab 9-5 i Vi Bilägare nummer 1/2011, tidningen finns i butik från 25 januari.

Läs mer i Vi Bilägare 1/2011:

» Läs mer om Vi Bilägares nya långteststall i nummer 1/2011. I år ska Dacia Duster, Ford C-Max, Opel Meriva, Saab 9-5 och Volvo V60 testas under minst 4 000 mil.

» Läs dessutom första testrapporten om problemen nya Saab 9-5 råkat ut för.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2011-01-22 12:11
Markus (ej verifierad)

Hade en Saab-99 76:a i början på 80-talet där startnyckeln ibland fastnade i bortersta läget där startmotorn går. Inte så kul att behöva kasta sig in under huven och skruva av batterikablarna för att få stopp på startmotorn och sen stanna motorn genom att hålla ner bromsen och släppa upp kopplingen med växel i. Nästan lite spöklikt att Saab fortfarande har startproblem efter 30 år... En som för länge sen gett upp hoppet om en prisvärd svensk bil.

#11q • Uppdaterat: 2011-01-22 12:17
Roy J

Det här är naturligtvis förbannat pinsamt. Stå där med en sprillans ny, svensk bil och blockera hela färjan. (Nåja.)
Saab har väl haft lite svajig kvalitet, mest på elektroniken - men det har sannerligen Volvo också på senare år. Ja, tittar man lite närmare så är de inte precis ensamma. I flera kvalitetsundersökningar hamnar dock Saab bra till (som visats här i spalten).

Det mest märkliga är att det blir en så oerhörd uppståndelse så fort det är en svensk bil, i synnerhet då Saab - ja, och så Toyota, förstås...(och i viss mån BMW, men de älskarna huserar mest hos AM&S).

#11r • Uppdaterat: 2011-01-22 13:48
Uno Lööv (ej verifierad)

Har haft liknande problem med en nyare VW mitt i en rondell. Men det är faan också skitbilar på flera sätt.

#11s • Uppdaterat: 2011-01-22 15:19
Roy J

Visst är det en del elektronikfel nu för tiden, men inte var det bättre förr. (Jag och andra har skrivt om det tidigare.)
Avgassystem fick man byta minst lika ofta som däck. Gamla stötstångs-Oplar krävde ideliga ventiljusteringar. För att inte tala om alla bilars justeringar av brytaravstånd, täta tändstiftbyten - ja, hela tändsystemet med kontroll och byten av kontakter, kablar, kondensatorer, tändspolar, fördelarrotor, fördelarlock med mera. Där är driftsäkerheten och underhållsbehovet ljusår bättre. Man hade oftare punktering. Bilarna startade dåligt när det var kallt och krävde choke (som få behärskade användningen av), Automatchoke som hängde sig. Oljepölar på var och varannan p-plats. Sämre motoroljor krävde tätare byten (och helst skifte mellan sommar- och vinterolja). Sämre värme och ventilationssystem. (Ventialtionsrutor istället för AC.) Och höll egentligen handvevade fönsterhissar så mycket bättre än elektriska?
Nu är det en självklarhet att en bilmotor startar hur kallt det än är och omdelbart går fint på tomgång - då var det självklart att ställa en kaffeburk med brinnande t-sprit under oljetråget eller i vart fall att sätta sig på ett kallt bilsäte och med alltmer igenimmade rutor försöka hålla liv i den ryckigt ojämna tom gången.
Tänk efter en stund hur det verkligen var.

#11t • Uppdaterat: 2011-01-22 15:28
Fredrik Diits Vikström

Jag har nu tagit bort ett tiotal kommentarer som inte håller sig till ämnet eller håller god samtalston.

Kommentarer som pekar ut olika alias som troll tycker jag är helt onödiga. Försök istället att ignorera irrelevanta inlägg och höj själva nivån på diskussionen. Användaren Roy J är ett bra exempel.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#11u • Uppdaterat: 2011-01-22 15:56
saabnisse

Jag tror som leifer att elektronikbuggar kommer att öka mer och mer.
Det är ganska naturligt eftersom antalet datorer i bilar ökar för varje modell.

Jag fick problem med lacksläpp på backspegeln på min 9-5. Detta skedde under garantitiden och spegeln byttes kostnadsfritt.
Den kostade 3500:-+ arbetskostnad+moms!
Anledningen till detta vansinniga pris var att den innehöll en dator förutom ställmotorn.
Det var ju inget fel på spegeln, bara lite färg som lätt hade kunnat bättras.
Men vad händer när alla dessa datorer, som förmodligen bara kostar någon tia för tillverkaren, börjar falla ur?
Helt plötsligt fungerar inte vänster bakblinkers för att styrdatorn har blivit förkyld och illamående.
Säkert blir de svindyra att ersätta plus att centraldatorn naturligtvis måste bootas om.

Vi kommer att vara helt i händerna på serviceverkstäderna.

Jag menar inte att det var bättre förr, jag håller med Roy J, men det gick att reparera mycket med lite järntråd och silvertejp.

#11v • Uppdaterat: 2011-01-22 16:35
j a r l (ej verifierad)

Haha... Saab 9-3 180 hk. miljö-diesel sågades längs fotknölarna i DN.

http://www.dn.se/motor/tester/vassad-veteran-tar-plats-bland-de-grona#fbc-recommend-ancor

#11w • Uppdaterat: 2011-01-22 17:07
emellertid (ej verifierad)

På vilket sätt sågas Saab längs fotknölarna i den artikeln? Kunde inte se det

#11x • Uppdaterat: 2011-01-22 17:22
Bo-Lennart (ej verifierad)

RE: Leifer
Jo då, du har nog rätt i det mesta. Sedan finns det nog ett och annat som varken du eller jag har riktigt koll på. När man läser om återkallelser verkar det inte vara "årgång ett" som dominerar. 2010 var ett dåligt år för Toyota. Det var inte "årgång ett". Volvo hade en del återkallelser 2010. Samma där. Vissa fel (många) upptäcker man nog inte förrän efter några år. Vet inte vad statistiken säger men tror inte att de flesta återkallelser gäller "årgång ett". Kanske har jag fel.
Finns många som säger att: "en bil är aldrig så bra som när den läggs ner". Finns säkert mycket sanning i det. Beror kanske lite på hur man definierar "bra". Barnsjukdommarna har man kommit till rätta med men det finns säkert mycket annat som är bättre på den nya.
Finns även det omvända. Den som idag ex. går till VW-verkstad och skall byta höger lampa på en ny Passat får betala 6 700 kr (där jag bor). Den som äger en några år gammal Passat åker in på närmaste mack, köper en lampa och byter själv.
9-5 SC:s baklucka verkar också vara en "korkad" konstruktion. Ingår som en del av den bakre stötfångaren. En konstruktion som kan bli mycket dyr.
Och mycket mycket mer. Verkar som om designen nu är viktigare förnuftet.

RE: Roy J
"I kvalitetsundersökningar ligger Saab bra till". Inte alla. Sista Consumer Report (2011) kanske inte var så bra. Bland de allra sista. Måste väl närmast betraktas som en katastrof om man beaktar CR:s betydelse.

#11y • Uppdaterat: 2011-01-22 17:39
Jarl S

Trist att man inte kan lita på den längre... Mjukvarufix, låter som en enkel lösning. Ska bli intressant att följa 9-5:ans eskapader framöver...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.