Utbudet av billiga alkoholmätare har ökat kraftigt på senare tid och allt fler skaffar sig en sådan "bra att ha sak" om man festat och måste köra bil dagen därpå.
Men hur bra är de här alkomätarna egentligen? Vi beslöt oss för att ta reda på det i ett enkelt test.
Försökskanin blev vår redaktionschef Håkan Bäcklund som fick pimpla i sig en helflaska vin till frukost. Han uppträdde inte märkbart berusad, men blicken var onekligen lite glansigare än normalt. Om han blev lite yr så tror jag snarare att det berodde på allt blåsande i de sju testapparaterna.
En del av alkomätarna kräver nämligen så pass rejäla utandningar för att fungera att en person med något nedsatt lungfunktion kan ha svårt att klara det. Resultatet av vårt test visar på hårresande skillnader i mätresultaten och att dyrare apparater inte alltid är tillförlitligare än billigare.
En mätare för ett par hundralappar gav ett nöjaktigt besked medan en av de dyrare, för cirka tusenlappen, gav värden som var helt uppåt väggarna. Det enda försonande draget var att alla mätarna visade fel åt "rätt håll" - promillehalterna blev överdrivet höga.
Som dagen efter-förare skulle man således ha fått behålla sitt körkort. En slutsats man kan dra av det här testet, om man är rädd om sitt körkort, är att inte lita på de här mätarna om de visar något annat än 0,0 promille.
Dags för en ny skrotpremie
Att skrotningspremien på bilar togs bort 2007 framstår mer och mer som ett allvarligt misstag.
Inte nog med att det på nästan varje bakgård i vårt avlånga land numera står ett eller flera rostiga bilvrak som ingen forslar till skroten - nu visar det sig att vi också fått en illegal export av tusentals skrotbilar ur landet, till bland annat Västafrika.
En hantering som förvärrar de allvarliga miljöproblem man har att handskas med där. 100 000 skrotbilar, som borde ha rensats på miljöfarligt avfall och pressats ihop till ett paket, kommer på drift varje år och ingen vet med säkerhet hur många som exporteras illegalt, men det rör sig sannolikt om tiotusentals.
(Läs reportaget i Vi Bilägare nummer 5 som finns ute i butik nu.)
Ägaren till skrotbilen kan råka riktigt illa ut och för all framtid bli betalningsskyldig för avställningsavgiften om transaktionen inte går
juridiskt rätt till.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ViBilägare kunde här helt ha avstått från de provokativa bilderna på Bäcklund sittandes med vinglas och 3-litersbägare framför sig i redaktionens soffa. En artikel helt baserad på text med tillhörande resultat hade varit precis lika bra. Själv dricker jag ett par glas varje kväll, 7 dagar i veckan (kontinentalt leverne). Trots detta är jag tveksam till att alkoholreklamen har blivit tillåten, eftersom ju fler konfrontationer en person med alkoholproblem utsätts för, desto större är risken att han eller hon trillar dit igen. Att ha alkoholproblem är en sjukdom - många vet inte det. Precis på samma sätt som att en del har spelproblem. Det som borde vara självklart är det inte! Och jag är mycket glad för att vi har Systembolaget i Sverige i stället för att folk kan köpa spriten i varje gathörn. Systembolaget har stenkoll: Ingen försäljning till minderåriga, ingen försäljning till påverkade, ingen försäljning som går vidare till langning etc (om man nu kan misstänkta detta). Staten har hyffsat bra koll på konsumtionen, även om importspriten är förhållandevis omfattande. Hembränningen har nog minskat, även om det förekommer. Men att en biltidning mot bakrunden av vissa människors sjukdom väljer att duka upp sprit på flashiga bilder i flera reportage är förkastligt. Lika förkastligt som att dricka och köra.
Även om Frendins inlägg kom sent och var ganska tunt var det bättre än inget alls. Jag har inget emot vare sig Frendin eller Bäcklund - bara redaktionens misstag.
Trevlig helg, alla!
JÄGAREN: Gör inte en höna av en fjäder.
Jäkla trams på dig JÄGAREN ... !!
Alkomätare finns. Vib gör test och redovisar på ett utmärkt sätt.
Ditt moralpredikande är urlöjligt!
Varför alkohol och sen bilkörning? Till och med 33 cl lättöl ger påtaglig reduktion av reaktionsförmågan och körsäkerheten!
Använd vårt goda kranvatten eller mjölk i stället!
Angående alkoholmätare testade jag en sådan på just kranvatten och den visade 8% alkohol!
Trodde den sista Godtemplaren försvann på 70-talet.
VIB: Lyssna inte på JÄGAREN, det är bara dravel från en förlegad tidsera.
FH12-24M: Om det är någon som är den där irriterande insekten så är det du. Jag har inte protesterat mot testet i sig (dock har jag gett uttryck för ett litet missnöje), utan det är den uppdukade spriten i redaktionssoffan som jag stör mig på. Även signaturen "Roy" på den andra artikeln ansåg att det rådde på tok på för emfas på avbildningarna av sprit i artikeln/artiklarna. Kanske kan FH12-24M ge ett enda vettigt skäl till varför någon ska använda en alkomätare? Jag kan se endast ett skäl, nämligen det att folk som har druckit och bara måste få köra så snart det bara är möjligt - helst tidigare! - låter en cornflakesapparat fälla avgörandet i stället för att helt enkelt ta ut svängarna ordentligt. Det är helt obegripligt att folk kan tycka att ett sådant här test är bra. Eller att det ens gjordes.
Enligt FH12-24M och somliga andra är det tydligen omoraliskt att vara moralisk...
Jag jobbade för en tid sen på ett företag som sålde bland annat alkomätare och hade alltså möjlighet att köpa en till personalpris. De sålde även Wunderbaum i sjuhelsikes massa lukter och en del andra leksaker. Jag köpte inte dem heller. Däremot köpte jag några verktyg och annat - sånt som man har användning för! Dit hör inte alkomätaren.
Alla känner ju rimligen till att en bakfull förare till och med kan vara farligare än en måttligt onykter - så vad är syftet med ett test, när man så väl vet just detta?
På det viset har Jägaren faktiskt rätt. Det skapas en koppling till alkohol och bilkörning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.