Man får vad man betalar för. Vårt test visar att billiga alkomätare upptäcker att en person druckit - men inte mycket mer.
Naturligtvis ska man aldrig blanda alkohol med bilkörning.
Därför finns det situationer då det är väsentligt för en förare att undersöka om det är möjligt att lagligt framföra ett motorfordon.
Dagen efter
Dagen efter ett stort kalas är ett sådant läge.
En alkomätare kan då ge besked om all sprit verkligen gått ur kroppen och det är grönt att sätta sig bakom ratten.
Men det är inte bara privatpersoner som skaffar alkoholmätare.
Allt fler företag intresserar sig för att kontrollera att de anställda är nyktra på jobbet.
I dessa lägen kan det vara avgörande att utrustningen verkligen levererar ett tillförlitligt resultat. Vem vill bli oskyldigt utpekad som rattfyllerist på sin arbetsplats?
Två typer av mätare
Det finns en rad alkomätare på marknaden som registrerar mängden alkohol i utandningsluften och varnar om halten närmar sig eller överskrider den lagliga.
I huvudsak används två typer av mätare.
De som är uppbyggda med halvledarteknik och de som detekterar alkoholen med hjälp av en bränslecell.
Halvledarapparaterna är billiga men har den nackdelen att de också kan reagera på andra substanser än etanol.
Det gör att risken för ett felaktigt positivt utslag ökar.
Felvisningar kan naturligtvis slå åt andra hållet också. För några år sedan förlorade en känd artist körkortet sedan han åkt fast med 0,6 promille alkohol i blodet.
Enligt egen utsago hade han testat sig negativt med sin egna, nyinköpta alkoholmätare innan han satte sig vid ratten.
Dyrare alkoholmätare, med prislappar från cirka 2 000 kronor och uppåt, är ofta utrustade med så kallad bränslecellteknik.
Den gör apparaterna mindre känsliga för störande ämnen och ger ett säkrare resultat.
Vin till frukost
Vi har testat sju alkomätare med pris från 199 till 3 800 kr.
En försökskanin, Vi Bilägares redaktionschef Håkan Bäcklund, fick i uppdrag att dricka en flaska vin till frukost.
En timme efter att han druckit färdigt, började vi mäta alkoholhalten i utandningsluften med de testade alkomätarna.
Som referens har vi använt en Dräger 6810.
Samma apparat används också av polisen som portabelt sållningsinstrument för att upptäcka alkoholpåverkade förare.
I vanliga fall är polisens mätare inställda för att enbart visa om ett test är positivt eller negativt, där "positivt" innebär mer än 0,2 promille alkohol i blodet.
Vår mätare var dock konfigurerad för att visa promillen i klartext. Dräger 6810 ska inte förväxlas med Evidenzer, det instrument polisen använder för att ta fram teknisk bevisning i rattfyllerimål.
Sållningsinstrumentet är av enklare typ men vi bedömer att det är tillräckligt exakt för att tjäna som referens i detta test.
Ã-verdrivna värden
Varje apparat mättes minst två gånger för att verifiera resultatet, innan vi fortsatte med nästa alkomätare.
Efter att vi gått varvet runt väntade vi två timmar innan vi genomförde en ny omgång mätningar. Ytterligare en timme senare gjordes den sista serien mätningar.
Resultatet för samtliga apparater redovisas på följande sidor.
Lång uppvärmningstid
Bra är att ingen av de testade alkoholmätarna visade för lågt värde, det vill säga indikerade att någon skulle vara nykter som inte var det.
Däremot visar de flesta billigare apparaterna kraftigt överdrivna värden, speciellt vid de inledande mätomgångarna med högre alkoholhalter.
De halvledarbaserade alkomätarna visade sig också i några fall kräva lång uppvärmningstid innan de var redo att använda.
De bränslecellutrustade mätarna i testet var betydligt snabbare, lättare att använda och lämnade tillförlitligare resultat.
Diskutera: Använder du alkomätare eller alkolås? Varför? Varför inte?
Därför finns det situationer då det är väsentligt för en förare att undersöka om det är möjligt att lagligt framföra ett motorfordon.
Dagen efter
Dagen efter ett stort kalas är ett sådant läge.
En alkomätare kan då ge besked om all sprit verkligen gått ur kroppen och det är grönt att sätta sig bakom ratten.
Men det är inte bara privatpersoner som skaffar alkoholmätare.
Allt fler företag intresserar sig för att kontrollera att de anställda är nyktra på jobbet.
I dessa lägen kan det vara avgörande att utrustningen verkligen levererar ett tillförlitligt resultat. Vem vill bli oskyldigt utpekad som rattfyllerist på sin arbetsplats?
Två typer av mätare
Det finns en rad alkomätare på marknaden som registrerar mängden alkohol i utandningsluften och varnar om halten närmar sig eller överskrider den lagliga.
I huvudsak används två typer av mätare.
De som är uppbyggda med halvledarteknik och de som detekterar alkoholen med hjälp av en bränslecell.
Halvledarapparaterna är billiga men har den nackdelen att de också kan reagera på andra substanser än etanol.
Det gör att risken för ett felaktigt positivt utslag ökar.
Felvisningar kan naturligtvis slå åt andra hållet också. För några år sedan förlorade en känd artist körkortet sedan han åkt fast med 0,6 promille alkohol i blodet.
Enligt egen utsago hade han testat sig negativt med sin egna, nyinköpta alkoholmätare innan han satte sig vid ratten.
Dyrare alkoholmätare, med prislappar från cirka 2 000 kronor och uppåt, är ofta utrustade med så kallad bränslecellteknik.
Den gör apparaterna mindre känsliga för störande ämnen och ger ett säkrare resultat.
Vin till frukost
Vi har testat sju alkomätare med pris från 199 till 3 800 kr.
En försökskanin, Vi Bilägares redaktionschef Håkan Bäcklund, fick i uppdrag att dricka en flaska vin till frukost.
En timme efter att han druckit färdigt, började vi mäta alkoholhalten i utandningsluften med de testade alkomätarna.
Som referens har vi använt en Dräger 6810.
Samma apparat används också av polisen som portabelt sållningsinstrument för att upptäcka alkoholpåverkade förare.
I vanliga fall är polisens mätare inställda för att enbart visa om ett test är positivt eller negativt, där "positivt" innebär mer än 0,2 promille alkohol i blodet.
Vår mätare var dock konfigurerad för att visa promillen i klartext. Dräger 6810 ska inte förväxlas med Evidenzer, det instrument polisen använder för att ta fram teknisk bevisning i rattfyllerimål.
Sållningsinstrumentet är av enklare typ men vi bedömer att det är tillräckligt exakt för att tjäna som referens i detta test.
Ã-verdrivna värden
Varje apparat mättes minst två gånger för att verifiera resultatet, innan vi fortsatte med nästa alkomätare.
Efter att vi gått varvet runt väntade vi två timmar innan vi genomförde en ny omgång mätningar. Ytterligare en timme senare gjordes den sista serien mätningar.
Resultatet för samtliga apparater redovisas på följande sidor.
Lång uppvärmningstid
Bra är att ingen av de testade alkoholmätarna visade för lågt värde, det vill säga indikerade att någon skulle vara nykter som inte var det.
Däremot visar de flesta billigare apparaterna kraftigt överdrivna värden, speciellt vid de inledande mätomgångarna med högre alkoholhalter.
De halvledarbaserade alkomätarna visade sig också i några fall kräva lång uppvärmningstid innan de var redo att använda.
De bränslecellutrustade mätarna i testet var betydligt snabbare, lättare att använda och lämnade tillförlitligare resultat.
Diskutera: Använder du alkomätare eller alkolås? Varför? Varför inte?
FAKTA:
* Alkomätare som använder en sensor med halvledarteknik reagerar på alla kolväteföreningar, inte bara alkohol. Det gör att de är känsligare för störningar.
* Apparater med sensor i form av bränslecell (elektrokemisk sensor), reagerar enbart för alkohol.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur kan en seriös biltidning testa alkoholmätare med det underförstådda syftet att kunna prova om man är så nykter så att man kan köra bil. En god regel är att man är osäker på om man kan köra bil så skall man inte köra bil!
Men det är väl bra att veta om de där alkomätarna verkligen fungerar som de ska. Att ta reda på det tycker i alla fall JAG är seriöst.
Att man naturligtvis inte ska köra bil på lyset är väl däremot självklart för de flesta.
Man ska väl inte skaffa sig en "alkomätare" som inte mäter alkoholhalten. De som säljer skitprodukterna som refereras till i artikeln är samma skrot och korn som de som skickar dig med falska fakturor och bör åtalas. Nej, håll reda på vad du dricker och räkna med att du i bästa fall förbränner ca 7 g ren alkohol i timmen. Är du så pass "medveten" att du kan räkna ut detta så är problemet löst, alternativt lämna in körkortet innan du blir vållande till annans död.
Ni har ju inte testat AL7000 med utbytbar förkalibrerad sensormodul - Sveriges mest sålda och bäst i test december 2009. Oseriöst!
ÅF: http://www.scanshop.se
http://www.klikk.no/motor/bil/article513248.ece
VARNING FÖR NEDANSTÅENDE ADRESS DET FINNS INGET FÖRETAG SOM STÅR BAKOM. INGET TELEFONNUMMER ANGIVET PÅ WEBSIDAN. SCAMVARNING FÖR:
http://www.scanshop.se
En alkomätare är ju suverän att använda när du "vet" att du är grön men vill ha ett kvitto på det.
Säg att du enligt S-E S's beräkning bör vara helt alkoholfri så vill du testa för att vara HELT säker.
Så Olle. Det handlar inte om att mäta sig fram till när man kan köra rent promillemässigt även om man inte känner sig som en lämplig bilförare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.