Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Det har varit märkligt tyst från Volvo Cars efter dagens besked som skakade om bilhandlar-Sverige. Bilia, som i alla tider varit intimt förknippade med Volvo, ska sluta sälja märket.
Volvo har helt enkelt ha sagt upp avtalet och när bindningstiden på två år löpt ut ska Bilia inte längre sälja Volvobilar. Det beskedet fick Bilia brevledes under förra veckan.
– Sedan förde jag en kort dialog med Volvo i fredags, men sedan har vi inte haft något mer, säger Biliachefen Per Avander till DN.
Bilia sålde förra året Volvobilar för sex miljarder kronor. För att sätta det i perspektiv är det lika mycket som sportkedjan Stadium omsatte förra året. Men vinstmarginalen är bara ynkliga 1,3 procent – Bilia tjänar mycket mer pengar på servicen och försäljningen av begagnade bilar.
Sedan beskedet kom har Bilia störtdykt på börsen. Nyheten har i skrivande stund raderat ut 26 procent av börsvärdet.
Läs också: Volvo bekräftar: Ska utveckla egna elbilsmotorer
Egna event och lokaler
Vad är egentligen Volvos plan? Jag tror det är att ”göra en Tesla” och ta hand om försäljningen själva.
Det har funnits flera tecken de senaste åren på att biltillverkarna lägger om sina strategier. Bilmässorna har till exempel gått från enorma kolosser till att uppfattas som förlegade och dyra. Tillverkarna lägger hellre pengarna på egna event där de slipper konkurrens från andra märken. Som Tesla.
På samma sätt är det med elmotorerna som Volvo nu ska börja bygga själva istället för att köpa in från en underleverantör. Som Tesla.
Och jag tror bilhandlarna kommer tvingas göra samma resa. Om bilhandlaren i dag måste ha ett stort lager med bilar, möjlighet att provköra och anställda säljare kommer återförsäljarna i framtiden behöva ställa om till att bara leverera bilarna som Volvo redan sålt på nätet.
Volvo vill redan sluka Upplands Motor och Bra Bil, men att köpa hela Bilia verkar inte vara aktuellt. Istället säger Volvo upp avtalet, och lägger sedan locket på.
”Vi har ingen annan kommentar än att vi bekräftar informationen i Bilias pressmeddelande”, svarar Volvo Cars presschef Karin Wik när DN försöker få svar.
Det kan också vara så enkelt att uppsägningen helt enkelt är en förhandlingsmetod. Avtalet sägs upp tills Volvo fått bättre villkor.
Färre återförsäljare
Den stora planen verkar alltså vara att minska ned antalet återförsäljare och själva äga de som är kvar. Men att minska ned antalet återförsäljare är riskfyllt – det är en av Volvos konkurrensfördelar i Sverige jämfört med andra märken – och många kommer vilja provköra sin bil även i framtiden trots att själva försäljningen sker på nätet.
När det gäller servicen ska Bilia ansöka om förnyelse av avtalet, och Bilia ska fortsätta sälja begagnade Volvobilar.
Läs också: Volvos jättesatsning: Vill köpa två stora återförsäljare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vem bryr sig?
Fin bil i bakgrunden. En C70. Fast med eller utan avtal med Volvo lär den knappast stå i nybilsförsäljningen. Tyvärr.
Bilarna kommer hela tiden att ägas av Volvo från löpande bandet till bilskroten. Och varför ska man äga sin bil?
Att ett företag säger upp avtal med en underleverantör eller partner för att skapa en ny lösning är väl inget märkvärdigt, sker ju hela tiden överallt i näringslivet.
Ni som markerar ´bromsa´på @Svenrunes inlägg, vad avses med bromsa?
Är det den verklighet han förmodligen förutspår eller är det att han skriver detta?
Förstår inte folk som kan tänka sig köpa bil på nätet utan att provköra, om man inte känner till den modellen innan. Man vet ju inte ens om man får plats i bilen på ett bra sätt.
bgl, strunta i gasa och bromsa ... det gör jag, vem vet kanske har Svenrune rätt. En dag kanske vi alla sitter och skrattar åt "hahaha, de ägde sin bil 2020 ... vilka loosers". Jag skulle inte heller vilja äga min bil, men alternativet är dyrare och mindre attraktivt just nu. Detta är också så att tiden förändrar syn på saker och ting, förr ägde man en Volvo 30 år....idag 3 år, sedan är den bilen någon annans problem. Det enda jag med säkerhet vet är att idag är slöseriet med resurser större om alla skall ha bilar med kortare livslängd. Problem med utsläpp har också påtvingat oss kortare livslängd samtidigt som inte så stora framsteg skett på förbrukningssidan i sin helhet för att nya trender satt fart och ökat varje individs krav på använda mer resurser och energi, vilket är lite ironiskt.
Volvo vill ha större vinst på varje ny såld bil. Öka marginalerna. Men det är lite fult gjort.
Mythbuster: Den blå bilen i bakgrunden är ingen C70, det är en Focus Cab (eller CC som den officiellt heter).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.