Volvo är ett av flera bilmärken som storsatsat på digital bilförsäljning under vårens coronapandemi. Nu siktar Volvo på att sälja hälften av alla bilar online inom fem år.
Under måndagen kom beskedet att Volvo Cars vill köpa den Stockholmsbaserade återförsäljaren Upplands Motor och helt ta över Bra Bil-koncernen.
”Syftet är att slå ihop de två verksamheterna med Volvo Bil, vår egen återförsäljare. Strategin är att skapa en sömlös online- och offline-upplevelse”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Volvo måste dock avvakta ”rättsligt godkännande” innan affären kan bli av. Eventuellt kan Konkurrensmyndigheten ha åsikter om att Volvo nu själva vill äga en stor del av alla återförsäljare.
Ny teknik och affärsmodell
För att kunna öka andelen bilförsäljning som sker helt på nätet vill Volvo alltså slå ihop verksamheterna. Volvo vill kunna testa ny teknik och utveckla en ny affärsmodell som ökar onlineförsäljningen. Enligt Jon Wakefield, som är vd för Volvo Car Sverige, ska de digitala och fysiska platserna för att köpa, leasa, prenumerera på eller serva bilen hänga ihop.
”Det traditionella sättet att möta bilkunder har fungerat bra i årtionden men som det ledande bilmärket i Sverige förändras Volvo Cars för att möta framtida konsumentkrav”, skriver märket i pressmeddelandet.
Upplands Motor är en fristående återförsäljare med nio anläggningar som bildades redan 1964 och som nu ägs av Anders Lindström, vars familj länge varit engagerade i svensk bilhandel. Upplands Motor säljer även Mercedes men den verksamheten är inte inräknad i Volvos affär.
Bra Bil har åtta anläggningar i Stockholm, Mälardalen och Göteborg.
Att sälja bilar på nätet har länge varit en utmaning för biljättarna. Coronapandemin har inneburit att fler är beredda att köpa bil online, även om många fortfarande vill besöka en återförsäljare för att provköra bilen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var troligen enda lösningen, eftersom Upplands Motor lär ha "ansträngda" finanser.
Bilia hade troligen, även om de velat ,inte fått köpa.
Volvo gör väl större vinst att sälja på nätet.
80 % av Volvos "försäljning" är leasing (uthyrning), då behöver man inte se/provköra bilen före!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.