Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
I alla år har biltillverkarna kunnat koncentrera sig på att bygga just bilar – inget annat. Så här i efterhand måste det ha varit en fridfull och bekväm tillvaro när någon annan tog hand om allt runt omkring.
Ta bara bensinmackarna som exempel. Biltillverkarna byggde bilen men mackkedjorna står för bränslet. Med elbilarnas intåg vänds hela det tänket upp-och-ned. Plötsligt förväntar sig folk att biltillverkarna ska göra som Tesla och bygga egna laddnätverk, något som i och för sig nu är igång med Ionity, även om det går alldeles för trögt.
Elbilarna sätter också blåslampa i baken på biljättarna om att utveckla bättre mjukvara. Dels måste batteriet behandlas på rätt sätt för att maximera livslängden, och dels måste infotainmentsystemet och alla andra finesser vara smidiga att använda och buggfria.
Det är där Volkswagen verkar ha kört fast med ID 3-lanseringen. Även om VW-cheferna flera gånger gjort klart att ID 3 ska börja levereras i sommar står det klart att Volkswagen kraftigt underskattat hur svårt det är att snabbt och under tidspress utveckla en buggfri och lättanvänd mjukvara till bilarna.
Det gör att ID 3-bilarna som byggs nu ställs upp på en enorm parkeringsplats i väntan på ny mjukvara, innan de kan levereras.
Volkswagens stora problem just nu är alltså inte att få mekaniken i elbilen att fungera, utan mjukvaran. Det beror inte minst på att det råder skriande brist på utvecklare i nästan alla branscher.
Att vara en vass utvecklare i dag innebär att bli överöst av attraktiva jobberbjudanden på ställen man drömt om sedan länge. Utmaningen för Volkswagen blir då att försöka locka världens bästa utvecklare att börja jobba för dem. Och förlåt mina kanske hårda ord, men duktiga programmerare eller systemarkitekter kanske inte tycker det är superattraktivt att sitta på tolfte våningen i industristaden Wolfsburg och skriva mjukvara för företaget som fuskade med utsläppen.
Då förstår jag att många av dem istället väljer att jobba för ett häftiga uppstartsföretag i Berlin eller försöker lyckas på Google i Silicon Valley, där de känner att de gör mer nytta och där också arbetsgivarna har helt annan erfarenhet av att gulla med utvecklare och erbjuda dem en attraktiv arbetsplats.
Det ska bli spännande att se hur Volkswagen ska lösa utvecklarbristen för att förbättra mjukvaran. Ford har till exempel haft planer på att omvandla en gammal nedlagd lokal i Detroit till ”startuplokal” för att locka kräsna utvecklare – kanske kan Volkswagen göra något liknande?
Hoppas det, för ingen bilköpare förtjänar att åka runt i en ny elbil som inte är buggfri.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Historien går igen" är ett talesätt som här återkommer i skarp form.
När biltillverkarna för ca 40 år sen började använda elektroniska komponenter i bilarna blev det snart problem för bilverkstäder. Hederliga gamla bilmontörer var inte beredda och hade nästan ingen utbildning för dessa nymodigheter.
För att lösa problemet krävdes andra kompetenser utanför bilbranschen. Den tidens förhållandevis låga löner för personal i verkstäder räckte inte till, en annan lönenivå krävdes men hur skulle den etableras? Företag och fack hade inte samma uppfattning om vilken lösningen skulle vara. En då ganska grön metallombudsman skulle lösa frågan. Hur gick det för honom?
VW elbilssatsning kommer vara lika körd som deras dieselfusk.
Att hitta mjukvarufolk som passar VW's personalprofil och företagskultur är nog en nära nog omöjlig ekvation. Programmerarna skall alltså vara en ren kopia på karikatyren av en hästhandlare "hederlige harrys bilar å kebab", ljuga, fuska, mörka, och bete sig rent allmänt som ett svin. Samtidigt blint lojal mot VW.... -den utmaningen får nog VW rätt svårt att lyckas med. Jag skulle tro att det i slutänden lär visa sig att VW måste ta omvägen via Bosch -sistnämnda är inte lika illa smittade av knasiga beteenden och förlegade företagskulturer i samma utsträckning, och blir nog de som får skriva VW's mjukvara.
VW kan lyckas om de låter utvecklarna vara ifred och utveckla mjukvara. Problemet med stora organisationer är att man sällan vågar göra så utan måste utse en massa administrativa roller som ska "hålla ordning" på utvecklarna. Ett annat problem med hårdvarutunga organisationer som VW är att man inte förstår hur man utvecklar mjukvara. Man tror gärna att det är som att göra hårdvaran i bilar. För en kaross måste man ju t.ex se till att man har designen på plats 100% innan man börjar produktion. Man kan inte bygga om hela produktionslinan ifall man upptäcker att designen inte blev bra. Men med mjukvara så kan man, när som helst, skriva om koden om den inte blev så bra. Och det kostar inte så mycket heller. Men detta finns det en enorm rädsla för inom stora organisationer. Fungerar koden någotsånär så ska man inte röra den. Helst ska man, som med karossen, göra en perfekt design innan man börjar koda, så att kodningen bara blir mekaniskt arbete. Problemet är att bara att detta arbetssätt fungerar dåligt och leder till mjukvara som blir oregerlig och växer okontrollerat, eftersom ingen vågar göra om ursprungsdesignen utan bara "kör på".
De för skaffa en massa bra datatekniker som löser problemet.
Jarl Karlsson: Tror jag inte det minsta på. Visst, Id3 kommer säkert bli lite halvdan.
Men i.o.m att de gör erkännandet att kompetensen räknas mer än headcounten, så är det redan klart att de är på vinnarstigen.
Ericsson och många, många andra företag har harvat skit i över 20 år och köper fortfarande in dussin-människor baserat på "Hur många huvuden man behöver i projektet". De skriver ju inte bättre mjukvara idag än vad de gjorde för 20 år sen. Eftersom de vägrar erkänna att mjukvara är starkt kompetensberoende, inte antals-beroende.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.