Nästa artikel
Volkswagen ID 3 långt ifrån klar: ”Det är katastrof”
Nyheter

Volkswagen ID 3 långt ifrån klar: ”Det är katastrof”

Publicerad 26 mars 2020 (uppdaterad 27 mars 2020)
Nya uppgifter avslöjar ett hemligt möte mellan Volkswagen och Mercedes om att utveckla ett nytt operativsystem för bilar.

Volkswagen har stött på allvarliga problem med lanseringen av elbilen ID 3. Tidigare i år kom uppgifter om att ingenjörerna och testförarna rapporterar 300 nya buggar i bilens mjukvara om dagen, och att de bilar som byggs ställs på en gigantisk parkeringsplats i väntan på ny mjukvara som ska lösa problemen.

Men Volkswagen har hela tiden hävdat att lanseringsplanen inte är hotad – den nya elbilen ska nå de första köparna sent i sommar, något koncernchefen Herbert Diess också upprepat så sent som i förra veckan.

Nu kommer nya uppgifter om hur allvarliga problemen är. Flera planerade funktioner kommer tas bort och levereras först senare med en mjukvaruuppdatering, säger en talesperson på Volkswagen till tidningen.

Süddeutsche Zeitung har pratat med anonyma källor inifrån Volkswagen som hävdar att problemen är mycket mer allvarliga än man kan tro.

– Bilen är långt ifrån redo att börja säljas, hävdar en källa.

Prestigeprojekt för koncernchefen

Volkswagen ID 3 är en massiv satsning från koncernens sida, av flera anledningar. Den har blivit ett prestigeprojekt för koncernchefen vars jobb eventuellt kan vara hotat om projektet inte blir verklighet i tid. Volkswagen är också i stort behov av fler elbilar för att undvika utsläppsböter med EU:s nya regler.

Elbilen bygger på en ny plattform, MEB, som enbart ska användas för elbilar, och till den hör också en ny mjukvaruplattform med ett eget operativsystem för elbilarna. Målet har varit att minska komplexiteten i systemen och förenkla för att göra tillverkningen enklare och billigare.

Att bygga bilar är en sak, men att utveckla mjukvara är en helt annan, hävdar en anonym källa för Süddeutsche Zeitung. Volkswagen har problem att locka rätt utvecklare och IT-chefen kommer lämna sitt jobb i slutet av mars. Det är svårt att få fram utvecklare i alla branscher och många unga utvecklare verkar inte vilja jobba på företaget som blivit symbolen för dieselskandalen.

– Det är katastrof. Vi får helt enkelt inte in rätt folk, säger en källa till tidningen.

Hemligt möte med Daimler

För att lösa den här typen av problem på längre sikt finns obekräftade uppgifter om att Volkswagen eventuellt kan börja utveckla ett operativsystem för bilar tillsammans med konkurrenten Daimler. Planen är att spara pengar och snabba upp utvecklingstakten. 

Ett möte på styrelsenivå ska enligt uppgifterna redan ha ägt rum, men Damler för redan samtal med BMW om en liknande affär och det är inte troligt att alla tre biltillverkarna tillsammans ska få utveckla ett eget operativsystem av konkurrensskäl.


Uppdatering 27/3: Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk har ingen annan information kring lanseringen av ID 3 än att modellen ska tillverkas och levereras enligt plan. "Mjukvaruuppdateringar sker kontinuerligt på de bilar som redan är producerade", skriver han i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-26 11:50
L West

Men det var ju det som stod i artikeln: "Vi får helt enkelt inte in rätt folk."

#2 • Uppdaterat: 2020-03-26 12:18
pinjong

Det framgår inte vilken del av bilarnas system som krånglar. Det är ju rätt som milkylainen skriver att generellt ligger kompetensen hos underleverantörerna så är det dom som äger problemen? Hur många olika processorer finns det egentligen i en bil och behöver de kommunicera sinsemellan. Som jag har förstått en moderna bil så finns det mängder av perifera signalgivare både som rena mätare av signaler men även radar- och kameramätning. Är det i dessa som krånglet ligger eller är det i central bearbetning?

Eftersom det i artikeln nämns att ett nytt operativsystem skulle behöva utvecklas så får man känslan av att VW har problem med någon/några av underleverantörernas mjukvara och vill ha ett proprietärt system för att skaffa sig bättre kontroll. Ungefär som Apple resonerade en gång i tiden när de tyckte att datorer krånglade för mycket. Typ.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-26 12:58
Simon no1

Verkar som det finns en BagdadBob i företagsledningen ;)

#4 • Uppdaterat: 2020-03-26 13:22
pinjong

Fast det europeiska sättet att bygga bilar milkylainen, är att se bilen som ett system där delarna levereras som delsystem och dessa så omfattande som det bara går för enkel sammansättning. Numera deltar väl t.o.m. underleverantörerna (i alla fall de viktigaste) i början av utvecklingen av en ny modell eller plattform.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-26 13:28
glimma-48

Hur skulle det vara om man ansträngde sej för att göra bilbyggandet så enkelt som möjligt, inom vissa gränser naturligtvis, i stället för så superinvecklat som möjligt? Kan svaret vara att då går de ju aldrig sönder, vilket är en förutsättning för att maximera vinsten? Mängden av elektronik i dagens och framtidens bilar som dessutom "utvecklas" i allt snabbare takt låter oss hela tiden vara testpiloter. Hur gör man för att protestera?

#6 • Uppdaterat: 2020-03-26 13:40
samul

glimma, köp en cykel och skrota bilen.

I stort handlar det här om att kunna ha enkla och skalbara realtidssystem som beter sig förutsägbart och som är modulärt uppbyggda utan spaghettikod. Det har alla andra tekniktunga branscher gått igenom och klarat utmärkt. Bilbranschen har däremot uppenbart hanterat det här med vänsterhanden fram till nu, vilket VW får äta upp. Förmodligen fler som kommer upptäcka motsvarande längre fram, när fler system blir drive by wire.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-26 16:55
Raphael

Det verkar inte vara komplicerat att bygga en ID.3 - VW har byggt flera stycken som nu står på vänt. Det är mjukvaran som är problemet. Alltså bilens operativsystem och tänkta applikationer och systemprogram.
Här verkar det som att VW har tagit sig vatten över huvudet.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-26 17:03
2TT2

Trist att blanda in Corona, men det kan vara en möjlighet för VW att skjuta upp utrullningen av bilar till kunder med hedern i behåll.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-26 17:04
pinjong

milkylainen: Tror faktiskt att det är en realitet att det är väldigt dyrt att bygga komponenter inhouse. De sista inom bilindustrin som verkligen försökt hålla fast vid sin yrkesskicklighet är den brittiska bilindustrin. Det har inte funkat. Några italienska biltillverkare hänger i men billigt blir det inte.

#a • Uppdaterat: 2020-03-26 17:46
Ingemar Bohman

Inte förvånad när det gäller VAG bilar

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.