Nästa artikel
”BMW:s mätare har blivit som ett flipperbingo”
Krönika

”BMW:s mätare har blivit som ett flipperbingo”

Publicerad 3 april 2020
Mer och mer information kläms in i mätarhusen – det blir inte snyggare eller roligare, utan bara krångligare, enligt Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Om vi bortser från en strulande Audi jag helst vill glömma var den första bilen jag köpte och blev riktigt nöjd med en BMW 523i från 1997. För dig som har koll på märkets internkoder innebär det generation E39 med en enkelt avskalad design och superhärlig, sexcylindrig motor.

En av sakerna jag lärde mig uppskatta mest av allt var de nästan funkisinspirerade instrumenten. Med en mjukt rödorange belysning kvällstid fick jag snabbt en överblick över hur fort det gick eller när jag måste tulla på sommarjobbspengarna för att fylla tanken. (De irriterande pixelfelen i skärmen undertill som ingen E39-ägare verkar komma undan kan vi spola förbi den här gången.)

Nu kommer jag förmodligen låta som värsta sortens bakåtsträvare, men jag tycker BMW har misslyckats med att hålla liv i den avskalat enkla mätartraditionen. I dag ser bilarna ut som flipperspel eller en bingohall med alldeles för mycket onödig information.

Vi kan börja med mätartavlorna i BMW:s maffiga lyxladdhybrid 745Le iPerformance (vilket namn!) som jag nyss såg för första gången. 

All viktig information finns på plats, som hur lång elräckvidd som finns kvar i batteriet och hur fort det går. Men här finns också väldigt mycket annat helt onödigt. En ikon för radiokanalen, i det här fallet med en kvinna som av någon anledning lyssnar på musik i hörlurar, hjälper inte det minsta. Och att som i BMW X6 M50i klämma in modellemblemet i instrumentdisplayen är ju bara löjligt.

Det värsta är själva formen på mätartavlorna. De är inte runda eller fyrkantiga, utan har någon sorts flerkantig och halvrundad form. Typsnitten är beroende på modell inte alltid samma som i resten av infotainmentsystemet. Och en av mätarna går dessutom åt ”fel” håll.

Design för designens skull – den värsta sortens design.

Självklart är behoven olika hos oss alla, och ärligt talat är det heller inte bara BMW som är inne på fel mätarspår. Men för egen del skulle jag mycket väl kunna nöja mig med att klämma in fyra eller fem olika siffror i mätarhuset – inte mer än så.

• Hastighet.
• Bränslenivå eller laddnivå – men den behöver inte vara i form av en grafisk mätare utan det går bra med en procentsiffra, även för bensin eller diesel.
• Räckvidd i kilometer.
• Växel (för automatbilar).
• Klocka.

Jag behöver inte veta hastighetsbegränsningen på vägen om jag inte kör för fort – då kan den aktuella hastigheten lysa rött istället. Jag behöver heller inte veta radiostationen, det står ju i infotainmentsystemet.

Den här lilla guiden skulle jag gärna skicka till biltillverkarnas designavdelningar som ju brukar slåss för ”rena, enkla ytor” utan fysiska knappar. Men i mätarhuset går det tydligen bra att strössla med onödig information och konstiga grafiska former utan anledning, som bara gör bilen krångligare att använda och som även kan bidra till fler olyckor.

Ge mig en funkisrenässans i mätarhuset!

På 1990-talet hade BMW föredömligt enkel mätardesign. Här i E38-generationens BMW 750i.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.