Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Nya bilar är försedda med i vissa fall märkliga system. En kamera kan övervaka förarens ”koncentration”. Program för körassistans kan ta över, styra och bestämma hastigheten. Det irriterar oftast både mig och de som ligger bakom.
Sedan har vi ju möjlighet att bestämma i vilken färg interiörbelysningen ska skimra i. Och närmar man sig bilen glider handtagen ut ur dörrsidan så att man kan öppna.
Polisen konstaterade nyligen att den senaste tidens ständiga olyckor omkring Stockholm beror på för korta avstånd. Ingen överraskning! Den vanligaste olyckan på in- och utfarter är att tre–fyra bilar krockat, nästan alltid i vänstra körfältet.
Och när man äntligen kan passera i de högra körfälten står ett gäng bilförare med ansiktsuttryck som fågelholkar. Hur kunde det här hända? Ja, inte fasen hjälper bilens säkerhetssystem när man inte använder vare sig dem eller eget förnuft.
Om exempelvis autobroms eller den adaptiva farthållaren varit i funktion hade bilen kunnat bromsat i tid. Hastighetsvarning gör ingen skillnad om man inte kan och använder ”tresekundersregeln”. Men då kan man ju inte ligga fem meter efter bilen framför för att stressa denne att köra fortare eller flytta sig!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 2025-01-02 11:01 Det finns en teori om att…
- 2025-01-01 21:25 per axberg skrev: Om jag…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.