Nästa artikel
”Är det verkligen en rättighet att få köra för fort?”
Krönika

”Är det verkligen en rättighet att få köra för fort?”

Publicerad 2024-12-05 10:30 (uppdaterad 2024-12-09 09:29)
Niklas Carle försöker hitta argument mot att införa en hastighetsspärr i nya bilar – men har svårt.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Minns du för ett par år sedan när Volvo gick ut och sade att man skulle spärra toppfarten på sina bilar vid 180 kilometer i timmen? Vill man ha motorjournalisters uppmärksamhet är det bevisligen bättre att sänka hastigheten än att höja den, för sällan har jag varit med om ett sådant genomslag på ett pressmeddelande.

Personligen trodde jag att de mest högljudda protesterna skulle komma från bilägarna, men när jag kikar tillbaka i olika mediers kommentarsfält förvånas jag över hur positiva många var till strypningen. Den övervägande majoriteten verkar tycka att det inte spelar någon större roll medan ett fåtal hävdar att det är en inskränkning av den mänskliga friheten. Någon försöker elda på diskussionen genom att kasta in Autobahn i ekvationen, men inte ens det biter på den stora massan.

”Så här fyra år senare är det knappt någon som minns toppfartssnacket.”

Så här fyra år senare är det knappt någon som minns toppfartssnacket och de som spådde Volvos död fick äta upp sitt påstående när tillverkaren slog försäljningsrekord strax därefter. Risken finns dock att diskussionen kommer att blomma upp igen, i alla fall om Trafikverkets måldirektör Maria Krafft får som hon vill.

För att minska antalet döda i trafiken i enlighet med planen för Nollvisionen måste hastigheten reduceras. Detta kan ske på flera sätt, bland annat genom ”geofencing” eller hårdare övervakning. Mest effektivt vore dock, menar Trafikverket, en spärr i bilen. Enligt myndighetens egna kalkyler skulle en sådan teknik kunna rädda livet på 50 personer per år.

Min första reaktion när jag hör Maria Kraffts utspel är att det är att gå för långt, sedan börjar jag resonera med mig själv. Hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte hitta ett enda vettigt och hållbart argument som talar mot förslaget, än mindre ett jag skulle kunna använda i en diskussion med en anhörig till ett trafikoffer.

Hur ser du på saken? Är du för eller mot och hur ser dina främsta argument ut? Skriv till mig och berätta!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (82)

  • Igår 11:57 Zäta3 skrev: Vws alla…
  • Igår 11:33 Vws alla elbilar gör inte…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.