Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Försäljningen av nya bilar har minskat 2022. Det beror på leveransproblem som i sin tur har orsakats av brist på halvledare. Det osäkra världsläget inbjuder inte heller till att lägga mycket pengar på en ny bil för den som inte har en stark och stabil ekonomi.
Vad som är intressant när det gäller laddbara bilar är att köparna i större andel än väntat är privatpersoner. Det kan tolkas som att konsumenterna tänker mer långsiktigt än företagen och tjänstebilsförarna.
Privatleasing har kanske löst en bromsande faktor som ständigt diskuterats – hur länge håller batteriet och vad kostar det om batteriet måste förnyas? Det behövs heller ingen hög kontantinsats.
EU siktar på endast elbilar eller andra alternativ med nollutsläpp redan 2035. Laddhybrider är ett attraktivt men dyrt mellansteg. Två drivkällor som ska koordineras är en mer krånglig teknik och innebär förstås dyrare bilar.
När Vi Bilägare exempelvis testade Volvo XC60 för fem år sedan kostade T6 AWD 491 000 kronor. I årets test av laddhybriden T6 AWD Recharge låg grundpriset på 700 000 kronor. Man kan ju fundera över vad XC60 kommer att kosta som ren elbil. Eller ska priserna på kommande modeller, som nya Volvochefen antytt, ner till en mer överkomlig nivå?
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (37)
- 2 oktober 2022 Swenssons - motsvarande…
- 1 oktober 2022 Läste en ny tråd på AMG som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.