Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
När jag växte upp hade min far och min farfar en ständig diskussion om vilket som är bäst – fram- eller bakhjulsdrivet? Pappa höll på sin stryktåliga Volvo Duett och farfar på sin Saab 96. Ingen gav sig.
Jag minns en sen höstdag då vätan frusit till is på vägen. Vi var på väg mot Norrtälje efter en utflykt i Roslagen. Farfar körde först i ett tempo som vi i Duetten knappt mäktade med. Plötsligt svängde Saaben in vid en mack och farfar for ut och började sparka på däcken. ”Hon känns så jinglig!” Farfar trodde att däcken lossat. Halkan kändes inte i Saaben. Så här efteråt vann ändå farfar. Framhjulsdriften ger bättre framkomlighet men sämre vägkänsla.
Nu, när nästan alla bilar är framhjulsdrivna, kommer elbilar oftast med bakhjulsdrift eller AWD. Så Roland Johanssons bilfråga är ju motiverad. Varför?
Elbilens effekt och vridmoment, tillsammans med högre vikt, har inneburit att tillverkarna är tillbaka till drivning bak. På torr och våt väg kan det vara en fördel. I snö och modd tappar man lite skärpa, på grund av högre vikt och bredare däck. Det kan ett väl kalibrerat antisladd- och stabiliseringsprogram hantera. Så mellan far och farfar blev det nog oavgjort.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 25 december 2021 Jag har kört med FWD, RWD,…
- 25 december 2021 Jag har haft tre…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.