Nästa artikel
”Är den höga straffskatten verkligen vettig?”
Krönika

”Är den höga straffskatten verkligen vettig?”

Publicerad 26 maj 2022
Bonus-malus-systemet går inte ihop, skriver Erik Rönnblom.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag har en bekant som beställt en ny elbil. Den levereras i höst. Prislappen är runt 600 000 kronor. De backar upp ökad elförbrukning med solceller på hustaket. Helt logiskt resonemang och en lisa för klimatsamvetet. Ett streck i räkningen några månader efter att kontraktet signerades, var att klimatbonusen på 70 000, som man räknat med, så att säga blev hängande i luften.

Det var lika illa förra året. I år tog bonuspengarna slut redan under första kvartalet. Det kan ju ses som en framgång, eftersom de som av olika anledningar inte köper elbilar straffas med höga skatter som ska betala bonusen. Minskad försäljning av fossilbilar och en ökning av elbilar är ju målet.

Men kalkylen går alltså inte ihop och staten måste skjuta till ett antal miljarder. När staten vill bestämma hur en marknad ska agera tar man till styrsystem som ibland får märkliga och oönskade effekter. En är att många laddbara bilar exporteras, många redan efter sex månader.

Man kan också fråga sig om de höga fordonsskatterna på fossila bilar är så vettiga. Bilägarna som inte har en tillräckligt fet plånbok riskerar bli sittande med en bil som ingen vill ha eller byta in. Då är alternativet att köra vidare, fossilt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (35)

  • 16 juli 2022 Ser det mer som ett sätt för…
  • 16 juli 2022 All energi är förnybar då…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.