Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Sålde båten i somras. Ingen lyxkryssare utan förmodligen den vanligaste Svenssonbåten – fem meter lång, öppen, vindruta, 70-hästars fyrtaktare.
Det sved. Bor ju i skärgården. En 70-hästare på en så pass lätt båt ger en toppfart på 35 knop och drar uppskattningsvis 0,8 liter per distans. Mest sörplar den i sig i låg hastighet. Väl i planing går den inte lika trögt.
Jämför man den lilla båtens förbrukning per mil, mot en bil, blir det hisnande siffror. En familjebil som Volvo V60 mildhybrid drar 0,65 liter/mil. Min båt, som väl får betraktas som rätt snål, slukar 4,3 liter/mil! Och den saknar klimatanläggning och annan lyx som finns i bilen.
Kan en båt med elmotor vara snålare? Ja, jag läste om Candelas senaste modell C8, en ”daycruiser” på 8,5 meter. Candela drivs av en elmotor på 55 kW, knappt 74 hk. Toppfart 30 knop, marchfart 22 knop. Förklaringen är att båten lämnar vattnet och ”foilar”, det vill säga ”flyger ” på två bärplan vars vinkel ständigt beräknas av en dator.
Skrovets gångläge ovanför vattnet innebär att den i 22 knops hastighet bara behöver 21 hästkrafter. Förbrukningen är då 1,1 kWh per sjömil, eller 5,94 kWh per mil, eller omräknat till motsvarande energimängd i bensin – 0,65 liter/mil!
Ett litet aber är räckvidd och laddmöjlighet ...
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 27 december 2022 Sedan gäller ju också vid…
- 19 december 2022 Sen är ju propellerdriften i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.