Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Under den mörka årstiden ser man dem lite varstans; nästan helt mörklagda bilister som dödsföraktande susar genom livet med enbart de små främre positionsljusen tända. Dessa förare ådrar sig en hel del uppmärksamhet och irritation från omgivningen.
Det märks om inte annat på mängden insändare, e-post och telefonsamtal vi får angående problemet.
Bakgrunden är att det 2011 kom ett EU-direktiv om att alla bilar alltid skulle ha belysning tänd i fronten. De traditionella strålkastarna kompletterades med så kallade DRL-ljus (Daytime Running Lights). Flera studier hade kommit fram till att detta skulle öka synligheten gentemot övriga trafikanter och därmed minska risken för olyckor.
Problemet ur svenskt perspektiv är dock att vi haft vår egen halvljuslag ända sedan 1977 och att den i ett viktigt avseende övertrumfade EU:s motsvarighet – hos oss ingick det krav om att även bakljusen skulle vara tända. Den europiska lagstiftningen ersatte dock den svenska och därav kom det sig att ett antal bilmodellers bakljus kom att förbli släckta även när de främre DRL-ljusen lyste.
Det är naturligtvis idiotiskt att utforma en lagstiftning så. Det borde vara självklart för alla att det även är viktigt att synas bra för den trafik som kommer bakifrån. Med dagens energisnåla och långlivade LED-lampor finns det heller ingen rationell anledning att snåla på användningen. Men lagen finns där och nu är det upp till oss alla att göra det bästa av det hela.
Tyvärr finns det en grupp förare som inte har begripit att det är viktigt att lära sig hur bilens ljusreglage fungerar och vilket ljus som ska användas var. De mörklagda dödspiloterna tror säkert att såväl strålkastare som bakljus är tända på bilen de färdas i, men har aldrig tänkt på att verkligen se efter.
Därför vill jag börja det nya året med uppmaningen till mina medtrafikanter att ta några minuter till att läsa instruktionsboken och själv testa vad de olika lägena på ljusomkopplaren ger för effekt. Är du osäker så slå på halvljuset!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra, tack
Min Renault har DRL, och den tänder halvljuset redan om det är riktigt mulet, trots dagsljus. Mycket bra.
Däremot kan man nästan krocka med en Hyundai eller Toyota som kommer farande i mörker med bara ett par bleka DRL tända.
Tillochmed prius taxi kör svart.
Mina sista octavia sedan 2010 tände per automatik halvljuset i mulet väder.
Där är Teslan med riktigt bra, den tänder direkt om det är lite mulnare, ibland även i riktigt skuggiga partier. Och direkt om det är fuktigt/blött.
Har automatiskt ljus så i dagsljus är bara dl-ljusen tända fram. När det börjar skymma tänds halvljus och bakljus automatiskt, funkar jättebra.
Har däremot sett flera bilister med inget ljus bak vid mörker, de har tydligen inte brytt sig om att kolla om bakljusen är tända.
Ja hur fungerar egentligen ljusvredet? Jag har två halvljuslägen men har hittills inte orkat kolla upp skillnaden mellan dem i instruktionsboken. Dock bara haft bilen sedan 2013 så än finns det tid.
Förstår inte det ständigt återkommande gnället på Toyota i detta ämne. Min Auris fungerar precis som Jorgens Renault i #2.
Jag kör på Auto-läge, men även Peugeot tänder halvljusen om det blir lite mulet. Tycker det funkar bra. Har aldrig upplevt att jag kört i för mörkt förhållande och halvljusen inte har tänt sig själv. Det funkar som det ska med andra ord.
Inte bara det, börjar det regna, även om det är ljust, så tänds också halvljusen.
107an. Kan det stämma på auris.
Då är det konstigt att var annan Toyota kör med svarta bakljus.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.