Nästa artikel
”Färre väljer dubbdäck – då behövs ny vägbeläggning”
Krönika

”Färre väljer dubbdäck – då behövs ny vägbeläggning”

Publicerad 11 mars 2023

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Ibland kan det bli fel, fastän alla vill göra rätt. Det gäller den eviga debatten om dubb kontra friktionsdäck. Innan kritiken mot slitaget på vägarna och framför allt innan partikeldebatten kom igång valde de flesta dubbdäck – för säkerhets skull! 

Mot det står klimat- och hälsoargumentet, vilket är anledningen till att Vi Bilägares långtestbilar alla år utom ett försetts med friktionsdäck. Året med dubbdäcken var alla testförare missnöjda. Dubb bullrade och tillät inte resor söderut i Europa utan däckbyte.

När nu allt fler gått över till friktionsdäck och däcktillverkarna konstruerat dubb med mycket lättare islag mot vägen har ett annat problem uppstått. Dubbdäcken river is och snö sämre och krafsar för dåligt i asfalten – det senare ett av målen med de nya däcken!

VTI misstänker nu i en förstudie att de nya dubb- och friktionsdäcken orsakar en polering, som kan medföra halka också på sommarväglag. Och det på den bästa, läs hårdaste, vägbeläggningen, porfyr. Anledningen till denna misstanke är ett antal olyckor, där vägens friktion kollades och vilken befanns vara dålig.

Lösningen lär knappast bli dubbdäck med bättre riv utan förmodligen en anpassning av vägbeläggningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 21 mars 2023 Helt riktigt, men med…
  • 21 mars 2023 dubbarnX_Z skrev: Jag kan…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.