Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
I flera år har biltillverkarna fått kritik för sina dåliga infotainmentsystem. Vissa är bättre än andra, men lägstanivån är generellt sett ganska låg. Buggar, dålig design och irriterande missar är vardag för många bilägare.
Nu har flera bilmärken börjat använda teknik från Google för att bygga infotainmentsystem i en förhoppning om att lösa problemen. Det har väl hittills gått sådär – Volvoägare rapporterar till exempel mängder av buggar i det nya systemet – men förhoppningsvis handlar det om tillfälliga inkörningsproblem.
Med övergången till Android Automotive, som Googles teknik kallas, hoppas tillverkarna att bilarna ska bli som ”smarta mobiltelefoner på hjul”. Men då riskerar också bilarna att få en slev av den värsta och allvarligaste nackdelen med moderna mobiltelefoner, och det är möjligheten att hålla liv i dem över tid.
”En dator som är uråldrig redan när bilen är ny är ingen bra start – det är bara dumsnålt”
En bil brukar beräknas ha en livslängd på 15–20 år, ibland mycket längre än så. Men mobiltelefoner beräknas hålla betydligt kortare tid. De telefoner som använder operativsystemet Android får oftast bara uppdateringar för att täppa till säkerhetsbrister i några år – sedan är det stopp. Och då är telefonen i princip osäker tills den skrotas.
Så vill jag verkligen inte att det ska bli i bilvärlden. Tillverkarna kan lösa detta genom att montera in kraftiga datorer som klarar framtida uppdateringar utan att storkna, och genom att fortsätta uppdatera bilens mjukvara med hjälp av Google.
En granskning som tekniksajten Ars Technica gjort visar att det första kravet kan bli svårt att uppnå med åtminstone några av dagens bilar. Polestar och General Motors använder till exempel fem år gamla budgetdatorer i sina modeller. Redan 2016 klassades processorerna som omoderna och i dag är de några av de långsammaste som går att köpa. En ny iPhone är sex gånger mer kraftfull.
Processorn som driver infotainmentsystemet behöver visserligen inte alls göra lika kraftfulla beräkningar som i en mobiltelefon. Men om några år kan systemet bli trögare med alla uppdateringar och då är det bättre med en väl tilltagen processor från början. Dessutom hade den GMC som sajten tittat närmare på inte mindre än tre olika operativsystem för sina skärmar i interiören – en mardröm för programmerare.
Att utveckla en ny bil tar några år och då gäller det att tekniken är modern när bilen börjar säljas. En dator som är uråldrig redan när bilen är ny är ingen bra start – det är bara dumsnålt.
Kommentarer till artikeln (28)
- 24 januari 2023 Och så höjer man priset…
- 24 januari 2023 Köpte en maxad MacBook 16…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.