Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Mazda är en underlig biltillverkare. I flera decennier har det japanska märket envisats med att försöka få wankelmotorn att fungera – en udda motortyp som sedan länge övergetts av alla andra.
Nu är det dags igen, i form av en elbil med räckviddsförlängare. Och elbilen i sig är underlig nog bara den: kort räckvidd, udda design och bakhängda bakdörrar. Knappast någon försäljningssuccé...
Men jag måste ändå lyfta på hatten och berömma Mazda. Här är ett märke där ingenjörerna inte bara verkar få bestämma – de har fullständigt kört över både design- och marknadsavdelning. Vid sidan av wankelmotorn finns ju numera den underliga Skyactiv-X-motorn – en blandning av bensin- och dieselmotor – samt något så otidsenligt som en rak, sexcylindrig dieselmotor.
”Jag måste ändå lyfta på hatten och berömma Mazda”
Honda fungerar på ungefär samma sätt, men bjuder kanske ändå inte riktigt på lika udda lösningar som Mazda. Elbilen Honda e är egentligen en parentes på bilmarknaden och ratas av de flesta som sett det usla förhållandet mellan pris och räckvidd. Men designen liknar inget annat och det är vi bortskämda med i dagens gråtråkiga crossovergryta.
Om Mazdas nya wankelelbil kommer sälja bättre eller sämre än den helt eldrivna versionen återstår att se. På något sätt är det också lite synd om Mazda som bevisligen har gott om duktiga ingenjörer, men som ännu inte kommit särskilt långt på elbilståget.
Men när BMW i3 nu försvunnit är det uppfriskande och befriande att det dykt upp något ännu konstigare på bilmarknaden. Hatten av för konstigheten!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 22 januari 2023 Elbil med…
- 20 januari 2023 Tyvärr är det oftast så att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.