Dagens Industri rapporterar att Youngman lagt ett bud mellan 2,2 och 3,2 miljarder kronor på Saabs konkursbo. Enligt obekräftade uppgifter ska budet ha lämnats tidigt den här veckan, utan att konkursförvaltarna svarat den kinesiska intressenten.
Youngman har tidigare uttryckt att man vill tillverka Saab 9-3 i Trollhättan, något som inte skulle kräva ett godkännande från tidigare ägaren General Motors.
Den kinesiska spekulanten har sedan tidigare ett samarbete med sportbilsmärket Lotus. Om affären blir verklighet kan Lotus och Saab tillverkas sida vid sida.
Enligt konkursförvaltarna finns fyra-fem seriösa intressenter som vill köpa Saab.
Diskutera: Tror du att Youngman köper Saab?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej det blir stopp igen såklart. Det har inte lyckats hittills
Inte en chans.
Varför skulle det gå denna gången?
Tveksamt...:)
Förvaltarna är inte klara med inventering och värdering av Boet. När dom är klara, skickar dom ut beskrivning till intresserade parter, som får komma med bud.
Därefter värderar dom buden, och skall antaga det/ de som ger mest pengar till Boet.
De "nyheter" som nu kommer är inget annat än påtryckningar.
Intressant o veta hur H uppmuntrar ett litet barn att ta sina första steg?
"Det har inte lyckats hittills. Nej, det blir stopp igen så klart."
;)
Sälj till Youngmen eftersom dom låter tillverkningen vara kvar i Trollhättan och vill komma igång med tillverkning omgående!
Vi får hoppas att konkursförvaltarna anammar detta och inte styckar upp företaget för försäljning.
Kolla seniorbarometerns fråga idag till 2000 st seniorer och vilka bilmärken dom skulle köpa (SAAB=fjärdeval).
Det borde alltså finnas rejäl marknad för SAAB-tillverkning om dessa siffror stämmer.
KONKURSFÖRVALTARNA - Kom igen nu!!!!!
Först får man nog reda ut vad som skall säljas, precis som Tjalle skriver.
Vad skall Youngman tillverka? 9-3 och 9-5? Tror inte det. Merparten av dessa ägs ju av GM.
Så den stora frågan är nog, vad finns att köpa?
Visst kommer nån att köpa SAAB å varför inte Youngman?
Lotus ägs av Malaysiska Proton och har inget annat än en konflikt gemensamt med Youngman-Lotus. "Lotus" som tillverkas i Kina ser ut så här: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/2011_Youngman_Lotus_L5.jpg/800px-2011_Youngman_Lotus_L5.jpg Den blir nog fin att tillverka i Trollhättan ;-)
Att man skulle kunna starta upp i Trollhättan med endast gamla 9-3 torde vara dömt att misslyckas. Även om man skulle få leverantörerna med på tåget återstår att sälja bilarna. Återförsäljarnätet är bortom all räddning och kunderna lär väl inte stå på kö de heller. Vidare är rättigheten till varumärket borta, så vad ska kunderna köpa för bilmärke? Yaab?
Nä, Youngman är på jakt efter något annat och det är inkråmet.
Ska man lyssna till pessimisterna här i tråden, så kan man verkligen fundera över hur i herrans namn Hyundai och Kia lyckades etablera sig i det här landet. Och Koenigsegg finns nog inte egentligen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.