XC90 är senaste bilen ut att få optimeringen från racingvärlden.
Nya XC90 är den senaste i raden av Volvobilar att får Polestaroptimering.
Till skillnad från tidigare optimeringspaket har man nu tagit sig an hela drivlinan, något som enligt Volvo bland annat innebär optimerad motorprestanda, gasrespons och växelprecision.
Än så länge är det XC90 utrustade med T6 och D5 motorerna som kan få Polestartillägget, men fler modeller kommer att följa, enligt Volvos pressmeddelande.
För D5 innebär Polestartrimningen att antalet hästkrafter ökar från 225 till 233 med 500 Newtonmeter. T6 plussar på med 14 extra hästkrafter till totalt 334 och det nya vridet blir 440 Newtonmeter.
– Nya Volvo XC90 är den överlägset mest avancerade bilen från Volvo vad gäller chassi och drivlina, något som gör den riktigt spännande för oss att arbeta med. Polestar-optimeringen tar dynamiken och körglädjen i XC90 ännu ett steg framåt från en redan hög basnivå, säger Niels Möller, Chief Operating Officer på Polestar, Volvo Cars.
Optimeringen kostar 9 200 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Polestartrimningen i nya XC90?
Än så länge är det XC90 utrustade med T6 och D5 motorerna som kan få Polestartillägget, men fler modeller kommer att följa, enligt Volvos pressmeddelande.
För D5 innebär Polestartrimningen att antalet hästkrafter ökar från 225 till 233 med 500 Newtonmeter. T6 plussar på med 14 extra hästkrafter till totalt 334 och det nya vridet blir 440 Newtonmeter.
– Nya Volvo XC90 är den överlägset mest avancerade bilen från Volvo vad gäller chassi och drivlina, något som gör den riktigt spännande för oss att arbeta med. Polestar-optimeringen tar dynamiken och körglädjen i XC90 ännu ett steg framåt från en redan hög basnivå, säger Niels Möller, Chief Operating Officer på Polestar, Volvo Cars.
Optimeringen kostar 9 200 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Polestartrimningen i nya XC90?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trimma en traktor som XC90, wow! XC90 och körglädje... hahaha..
Vad är det vi håller på med ? Det förefaller helt otroligt att det över huvud taget finns behov av en bil som väger en bra bit över 2 ton och som dessutom skall optimeras för ytterligare några procent hästkrafter.
Har man totalt redan glömt bort miljöproblemen vi står inför och dessutom så är det helt omöjligt i de flesta länder att utnyttja bilen fartresurser redan nu.
Att få en sådan här ladugårdsdörr att verka sportig är ogjort arbete.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.