Vill du ha ytterligare kraft till din Volvo S60 eller Volvo V60 men vill samtidigt inte riskera motorskador med ickeauktoriserad chiptrimmning? Då kanske en ny effektoptimering från Volvos motorsportspartner Polestar kan vara på sin plats.
Omprogrammering av mjukvaran erbjuds till Volvos nya dieselmotor D5 som ursprungligen levererar 205 hästkrafter med ett maximalt vridmoment på 420 newtonmeter.
Med optimeringen höjs effekten till 225 hästar och maxvridet till 460 newtonmeter. Enligt Jan Andersson, teknisk chef på Polestar, ger programvaran ett bredare register inom det normala varvtalsområdet.
– Polestars motorfilosofi har styrt arbetet med optimeringen där maximal toppeffekt inte är målet utan det istället är körbarheten och driftsäkerhet som prioriteras, säger han.
– Optimeringen ger därför föraren ökade möjligheter att antingen utnyttja optimeringen för snabba accelerationer i samband med till exempel omkörningar eller för att underlätta vid körning med tung last eller med släp.
Påverkar inte garantier
Volvo uppger att bränsleförbrukningen och CO2-utsläppet är oförändrade.
– I praktiken är det fullt möjligt att utnyttja Polestars effektoptimering för att minska bränsleförbrukningen något, om du kör på ett effektivt sätt med snabb acceleration och håller jämn fart med låg motorbelastning, säger Jan Andersson.
Optimeringens programvara installeras vid nyleverans eller vid senare tillfälle. Bilen måste dock registreringsbesiktigas för att skriva in den nya effekten i registreringsbeviset.
Till skillnad från ickeauktoriserade trimsatser gäller Volvos originalgarantier med oförändrade försäkringsvillkor. Polestars effektoptimering finns nu hos samtliga auktoriserade återförsäljare av Volvo.
Diskutera: Vad tycker du om effektoptimeringen till Volvo S60 och Volvo V60?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om nu detta är optimalt och bara fördelar ur alla aspekter, varför inte std från Volvo??
Självklart är det inte standard eftersom det är något man kan ta extra betalt för. Volvo har i många år haft olika varianter av samma motor (5cyl 140hk och 170hk) där den enda skillnaden är mjukvara. Så gör även mer eller mindre alla andra biltillverkare, konstigt vore det annars. Anledningen att vissa reagerar nu är väl att det inte är Volvo själva som erbjuder uppgraderingen men Polestar är ju Volvos racingpartner så de går nog inte helt lottlösa ur affären..
Satan va ful s60 är alltså.
Fy bubblan va dum Jarl är...
Bra grejer..polestar..fick min s60 t6 2011 igår med godis från dom 400 hk blev de,, å garanti på de..tuta å kör..
Blir BSR, istället för 225 blir det 245 och vridet 460 blir istället 520! HEHE
Mer intressant vore att öka effekten på dom "klena" miljöbilarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.