Nu erbjuds ytterligare två av Volvos motorer med Polestar-optimering.
Det är 2016 års modeller av dieselmotorn D4 och bensinmotorn T5 som nu kommer att erbjudas med de förbättringar som Polestar-optimeringen innebär. Hela drivlinan anpassas av Polestar och bland annat får motorerna högre effekt, förbättrad gasrespons och bättre växlingsprecision än originalversionerna.
– Vi vet att många av våra kunder efterfrågat Polestar-optimering just för D4-motorn. Det känns mycket bra att kunna erbjuda det nu, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Polestar-modellerna?
– Vi vet att många av våra kunder efterfrågat Polestar-optimering just för D4-motorn. Det känns mycket bra att kunna erbjuda det nu, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Polestar-modellerna?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om det nu går att optimera motorerna så pass så undrar man ju varför Volvo inte gör detta från första början?
Eller påverkar det drivlinans livslängd på ett negativt sätt, och i så fall betalar man extra för att förkorta bilens livslängd?
Eller är det ett effektivt sätt att lura kunden på extra tusenlappar för något som kostat en bråkdel om det implementerats direkt från fabrik?
Tippar på det sistnämnda...
Kan det vara så att bilen initialt går igenom en besiktning som gör att bilen placeras i en särskild miljöklass tack vare låga utsläpp, men att dessa värden ändras till de sämre pga polestarförändringen? Bilen behöver väl antagligen inte en ny besiktning efter dessa "optimeringar"? Kanske ett sätt att kringgå miljöreglerna således?
Man ser väl vad konkurrenterna har och försöker matcha motoreffekt därefter. Och sen är det utsläpp och förbrukning som spelar in.
Sen vill de ju ha en modellpalett som gör det värt att uppgradera till nästa steg. Om T4'an är "för bra" är det ju ingen som köper T6 osv.
Rent krasst så skulle de ju kunna skita i att utveckla T2, T3, och T4 och sälja alla bilarna med T6-motorn. Skulle nog gå ihop sig med priset av en T2 om man räknar bort utvecklingskostnaderna för de motorerna som inte blev av. Men då skulle man få ett väldigt höft utsläppssnitt och framstå som miljöbovar ;)
Undrar om man kan tanka T5 Bi-fuel med programvaran till T5?
När kommer möjligheten att välja Datsunmotor till min CyanVolvo ? Vill ha en sån motor, den tog ju samtliga placeringar i STCC. Outstanding ;-)
En VR38DETT menar du? ;) Ja tack isåfall ;) Nej det här med enhetsracing är inte så lyckat marknadsföringsmässigt. Även om det då möjliggör racingen överhuvudtaget så är det ändå lite trist att det inte ger någon cred till bilmärket som vinner.
Prestigelös: Mer åt det sistnämnda. Men faktum är att många bilar levereras med överdimensionerade motorer som ska passa flera modeller. Det enda som skiljer dem åt är mjukvara och hur mycket kunden betalar. Ofta skiljer det ingenting mellan motorerna i samma cylindervolym. De har samma koldioxidutsläpp m.m... Volvos 1.6l bensinturbo är sådan. Det skiljer inget mellan 120,150 och 180hk. BMW har ett annat exempel. 20i skiljer inget mellan 28i... Samma motor. Möjligen skiljer det småsaker i periferin ibland, men inget som motiverar prislappen.
Traditionellt har det vart så för att få billigare försäkringar etc. Mer effekt i motorn == du kommer köra ihjäl dig enligt försäkringbolagen. Så biltillverkarna måste bygga motorer med lägre effekt för att anpassa sig till hur verkligheten beter sig.
I detta polestarfall så verkar det inte som toppeffekten skiljer sig nämnvärt.. men jag tror körbarheten på motorn är mycket bättre, något jag kunde önska att Volvo kunde erbjuda från fabrik, gratis.
I verkligheten tycker jag inte det är Volvos beslut att välja en lägre effekt på motorn för att få billigare försäkringar. Jag skulle premiera ett bolag som lät folk välja själva till samma peng (eftersom det är samma hårdvara)... men så är det inte... Utan de ska tjäna pengar på folk som "har råd".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.