Den nya modellen från Mazda kan vara 2023 års mest annorlunda bilnyhet. Med MX-30 R-EV gör nämligen wankelmotorn comeback.
Wankeln var framtidens motor på 1960-talet, utvecklad av tyska ingenjören Felix Wankel och licenserad av NSU, som sålde rättigheterna till flera tillverkare. Mazda var en som nappade och den enda som fortsatte att satsa på tekniken och gjorde den pålitlig.
Till skillnad från traditionella motorer med kolvar som rör sig fram och tillbaka arbetade wankelmotorn med en roterande skiva i förbränningsrummet. De rörliga delarna var få och snurrade åt samma håll. Motorn blev därmed välbalanserad och både storlek och vikt kunde hållas nere. Till nackdelarna hörde hög olje- och bränsleförbrukning och lågt vridmoment.
Tekniken verkade gå i graven med sportbilen Mazda RX-8 som slutade att tillverkas 2012 – men nu är alltså rotationsmotorn tillbaka och i en helt ny roll.
I Mazda MX-30 R-EV fungerar wankelmotorn som räckviddsförlängare. Uppgiften är att driva en generator och alstra ström, som i sin tur kan ladda batteriet på 17,8 kWh och driva elmotorn på 170 hästkrafter (127 kW).
Med fulladdat batteri ska bilen kunna gå 8,5 mil på el men sedan kan wankeln träda in och ihop med bensintank på 50 liter blir räckvidden betydligt längre. Exakt hur lång den blir framgår inte.
Wankelmotorn är enskivig, har en volym på endast 830 kubik och ger 75 hästkrafter (55 kW). Tätningarna runt rotorn ska vara bättre än tidigare och enligt Mazda ge hög driftsäkerhet.
Framåt sommaren 2023 lanseras bilen i Sverige, ett år senare än tänkt, och den kommer att säljas jämte den helt eldrivna MX-30 som har samma kaross och samma bakhängda halvdörrar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (52)
- 23 januari 2023 Ja, det innebär en…
- 23 januari 2023 Okej så kollade hemsidan…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.