Mazda är en av mycket få biltillverkare som hållit liv i den så kallade wankelmotorn – en speciell motorteknik som använder en rotor istället för en konventionell cylinder.
Wankelmotorerna har lockat med mjuk gång trots att de kunnat varva högt. Men wankelmotorerna har också dragits med problem som hög oljeförbrukning, dåligt vridmoment och tveksam hållbarhet.
Nu bekräftar Mazda att wankelmotorn ska göra comeback – men inte i vilken modell som helst. Den dyker nämligen upp som räckviddsförlängare i elbilen MX-30.
Kort räckvidd
Mazda har fått en del kritik för att det 35,5 kWh stora batteripaketet i elbilen MX-30 är för litet och att räckvidden därmed blir för kort. Mazdas försvar går ut på att räckvidden är fullt tillräcklig för många förare och att ett mindre batteri ger lägre vikt samt mindre åtgång av sällsynta jordartsmetaller. Du kan läsa våra första intryck av Mazda MX-30 här.
Med en räckviddsförlängare kan batteriet laddas upp under färd och räckvidden blir längre. Wankelmotorn används därmed inte för att driva hjulen utan för att ladda batteriet och då gör det inget att den har dåligt vridmoment eftersom det är elmotorn som driver hjulen.
Även som vanlig hybrid
Wankelentusiaster har i många år hoppats på en comeback för den udda motortekniken och ändlösa rykten har hittills inte blivit verklighet. Den här gången har dock Mazda bekräftat att wankelmotorn ska dyka upp som räckviddsförlängare i MX-30 och att modellen förmodligen ska lanseras 2021 eller 2022.
Mazda MX-30 kommer även som vanlig hybrid utan laddkontakt, men med mildhybridteknik och med en konventionell förbränningsmotor.
Läs också: Mazdas konstiga besked: Nu kommer elbilen med bensinmotor
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En laddhybrid alltså. Jag tror inte på succé.
Räkna aldrig ut wankelmotorn.
Ryktet om min död är starkt överdrivet (Mark Twain)
Kul att nån vill sticka ut och göra nått roligt ibland.
Jag skulle orka äga en.
@rikard, men när du får se priset, så kommer du att ändra dig.
Mazda resonerar rätt, storleken är av stor betydelse för hur många vi kan producera. Men om Mazda gör dem hälften så stora som Polestar vad hjälper det då? Sedan förstår jag inte varför man skall bygga SUV/Cossover om man nu utgår ifrån 35 Kw/h...
Nu försvinner elbilspremien och den här kommer att betraktas som en vanlig hybridbil och då är det tveksamt om den kommer att gå att sälja, priset ökar avsevärt.
Just i Sverige med våra regler hade det varit bättre med några fler kWh i batteriet!
Men bortsett från det ekonomiska och rent praktiskt kan det här vara en bra lösning, den mesta körningen sker säkert mest med batteri, endast långturer och då det kan bli svårt med laddtid behöver ju ske med bensindrift.
Wankelmotorn har några få fördelar men mest nackdelar. dyr i utveckling och produktion, låg verkningsgrad och därför hög bränsleförbrukning, dålig slitstyrka och det absolut värsta numera, svår att avgasrena tillräckligt effektivt och ekonomiskt.
Men den dåliga slitstyrkan kan man nog överse med, den kommer kanske inte att gå så mycket
Tyvärr är wankeln, trots sina angenäma gångegenskaper, ett stolpskott och det är därför alla som experimenterat med den lagt ner.
Det hade varit enklare och avsevärt billigare med en konstantvarvsgående tvåtaktare, den har högre verkningsgrad och den är faktiskt enklare att rena.
Milky - har du provkört denna bil ? Visst är de bakhängda bakdörrarna "konstiga" men f ö tycker jag inte den är speciellt konstig - under förutsättning att utrymmena räcker för det personliga behovet. Precis som Rikard skriver så skulle nog också jag kunna leva med denna bil - i varje fall om den hade haft runt 10 mil ytterligare räckvidd. Men räckviddsförlängaren skulle jag nog gärna vara utan - hellre lite större batteri. Dessutom är dagens pris tämligen överkomligt för att vara en elbil och dessutom en trevlig sådan med bra finish och komfort - för 2 personer kanske vi skall säga.
BMW tog ju bort Rex på i3:an
Undra varför?
Jarl, av den anledning jag skrev om i #7!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.