Nästa artikel
VW-ingenjörens larm om tuffa utsläppskraven: ”Som på sömnpiller”
Nyheter

VW-ingenjörens larm om tuffa utsläppskraven: ”Som på sömnpiller”

Publicerad 9 december 2020
EU kan snart införa ännu striktare utsläppskrav som tillverkarna hävdar är omöjliga att nå. ”Det blir som att bilen går på sömnpiller”, hävdar en anonym ingenjör.

Alla nya bilar som säljs i dag uppfyller vissa utsläppskrav som går under namnet Euro 6, där den allra senaste versionen kallas Euro 6d.

Men om bara några år är det dags för nya och ännu tuffare utsläppskrav. De går under namnet Euro 7 och beräknas träda i kraft 2025.

Exakt vilka krav som kommer ställas på biltillverkarna med Euro 7 är inte bestämt. Men en expertgrupp har på uppdrag av EU-kommissionen tagit fram ett förslag på hur reglerna ska se ut – ett förslag som ska förhandlas i EU-parlamentet under fjärde kvartalet nästa år.

Som exempel kan maxnivån för kväveoxider från både bensin- och dieselbilar hamna på 30 mg/km, vilket i så fall gör utsläppen svåra att mäta med den utrustning som används i dag. Det är också betydligt lägre än de 60–80 mg/km som bilarna får släppa ut i dag, där utsläppen dessutom tillåts vara upp till 34 mg/km högre i verklig trafik än i testlabbet.

Med Euro 7 kan bilarna också få en högsta gräns för hur mycket de får släppa ut som även måste nås med släp på dragkroken i tunga uppförsbackar och i kallt väder.

– Det är tekniskt omöjligt och alla vet det, har Hildegard Müller på tyska branschorganisationen VDA tidigare sagt om de nya utsläppskraven, även om samma argument till viss del användes inför Euro 6.

Volkswagen kommer inte kunna sälja Polo för 15 000 euro med de nya kraven, enligt en anonym ingenjör.

”Slutet för förbränningsmotorerna”

Nu kommer nya rapporter från biltillverkarna om att kraven blir svåra att nå för alla bilar som inte har någon form av elektrifiering – och det lär också vara EU:s plan. 

En anonym ingenjör på Volkswagen uppger för Automotive News att de nya kraven exempelvis kommer göra det omöjligt att fortsätta sälja småbilen Polo för 15 000 euro. 

– Om de utökar testförhållandena för att inkludera körning i uppförsbacke med släp på kroken kommer det bli slutet för förbränningsmotorerna. Inte ens en mildhybrid med 48-voltsteknik klarar så hårda krav i alla situationer.

Han uppger att Volkswagen då kommer tvingas sluta tillverka bilar med manuell växellåda. Bara med automatlåda kan ingenjörerna bestämma exakt när bilen ska växla för att sänka utsläppen och accelerationen skulle enligt honom behöva strypas kraftigt.

Elbilar tar över?

Köpare som av någon anledning inte kan köpa en laddbar bil kommer därmed köra vidare med äldre och smutsigare bilar, tror den anonyma ingenjören.

– Bilen skulle bete sig som om den gick på sömntabletter. Det skulle inte bara öka kostnaden, utan allt som är kul med bilkörning skulle också försvinna, säger han.

Om de nya utsläppskraven tvingar biltillverkarna att höja priset på vanliga förbränningsbilar utan någon hybridteknik, samtidigt som allt fler länder inför olika straffavgifter för att köpa dem, kommer marknaden minska drastiskt. Samtidigt skjuter elbilsförsäljningen i höjden, bland annat på grund av kraftiga subventioner.

Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich har tidigare sagt att biltillverkarna kommer behöva höja priserna på dieselbilar med mellan 50 000 och 100 000 kr för att klara kommande utsläppskrav.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.