Nästa artikel
Efter downsizing – här är nya motortrenden
Nyheter

Efter downsizing – här är nya motortrenden

Publicerad 25 maj 2020
Nu kan motorerna plötsligt bli större igen, om Porsches beräkningar stämmer. ”Det blir de tuffaste reglerna hittills”, säger sportbilschefen.

För inte så länge sedan tävlade biltillverkarna med varandra om att bygga små och turboladdade motorer. Trenden, som fick namnet ”downsizing”, gick ut på att försöka sänka förbrukningen och utsläppen genom att använda mindre motorer.

Men det gick inte alltid som tänkt. De små motorerna kunde segla igenom den officiella körcykeln och leverera imponerande förbrukningssiffror. Ute i verklig trafik med några passagerare ombord kunde den här typen av motorer däremot dra ordentligt mycket mer än i testbänken.

Biltillverkarna har spenderat miljardbelopp på att ställa om till downsizingtrenden, men Porsche uppger att nästa steg mycket väl bli att ”skala upp” motorerna igen. Anledningen är att de nya utsläppskraven Euro 7 ska införas 2026 och de ställer ännu hårdare krav på tillverkarna.

– Det kommer bli det tuffaste regelverket när det gäller utsläpp i hela världen, särskilt när det gäller spridningen mellan utsläpp vid vekrlig körning och vad vi ser i testbänkarna, säger Frank-Steffen Walliser, chef för Porsches sportmodeller, till tidningen Wheels.

Frank-Steffen Walliser är chef för Porsches sportmodeller.

Tvärt emot dagens regler

De nya reglerna är inte spikade ännu men Porschechefen räknar med att de inte bara tar med utsläpp i beräkningarna utan också effekt och cylindervolym. En större motor får alltså ha högre effekt. Det är dock inget som är uppe för diskussion när Euro 7-reglerna ska spikas.

Porsches beräkningar visar att motorerna till nästa generation 911 kan få 20 procent högre cylindervolym än i dag. Instegsmotorn till Porsche 911 Carrera på 3,0 liter kan alltså mäta 3,6 liter när nästa modellgeneration visas upp.

– Många tillverkare kommer hoppa från fyra till sex eller från sex till åtta cylindrar, säger Frank-Steffen Walliser.

Två alternativ

Enligt honom har tillverkarna två alternativ för att klara kraven: antingen sänka effekten eller investera i mer avancerad utsläppsrening, något Porschechefen kallar ”en mindre kemisk industrifabrik”.

Och någon gång under de kommande tio åren kommer det också vara helt slutkört för Porsches motorer utan turbo, förutspår han.

– Det betyder att helt nya motorer, särskilt för 911, blir väldigt, väldigt svårt. Men vi kommer aldrig ge upp. Oavsett vad som krävs kommer vi göra det. Vi vill ha kvar de sexcylindriga motorerna.

Oklart läge

Om Porschechefen får rätt återstår dock att se. Det finns som sagt inga klara regelverk kring Euro 7 ännu.

– Den framtida Euro 7-standarden förbereds just nu men det kommer inte finnas något lagförslag förrän sent 2021 som tidigast. Och då måste det anpassas av EU-parlamentet och Europeiska rådet, säger Jens Müller, luftkvalitetschef på organisationen Transport & Environment, till Vi Bilägare.

– Det finns ingen diskussion om att begränsa motoreffekten eller cylindervolymen och vi är med i expertgruppen som bidrar till förberedelserna inför Euro 7, fortsätter han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.