Lanseringen av Volkswagen ID.3 är den kanske viktigaste någonsin för märket. Efter utsläppsskandalen tänker Volkswagen nu vända blad och storsatsa på eldrift med en mängd nya modeller.
Många av dem ska baseras på den nya plattformen MEB och allra först ut är alltså ID.3. När den utvecklades gjorde Volkswagen klart att den skulle kosta ”som en välutrustad diesel-Golf”.
Även om vår provkörningsbil gick loss på 527 900 kronor är billigare versioner på ingång. Den billigaste lanseringsversionen, ID.3 Life, kostar 434 900 kronor och senare följer modeller med ännu lägre prislapp.
Läs också: Första leveranserna av Volkswagen ID.3 i september
Prischock på dieselbilar
När vår utsände Tommy Wahlström provkörde ID.3 passade han på att fråga Thomas Ulbrich, som är elbilsansvarig på Volkswagen, om prisnivån på ID.3. Han berättar om svaren han fick i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast.
På vår fråga om Thomas Ulbrich är nöjd med prisnivån på ID.3 – mot bakgrund av att man tidigare sagt att den skulle kosta som en välutrustad Golf med dieselmotor – svarade han att bilen också kostar i det häradet, från strax över 30 000 euro, på den tyska marknaden.
Dessutom påpekar Thomas Ulbrich att man på sikt kommer behöva höja priset på dieselbilar med mellan 5 000 och 10 000 euro per bil för att bekosta reningen när dieselbilarna måste klara nya utsläppskrav.
Det betyder alltså ett merpris på mellan 50 000 och 100 000 kronor – per bil.
Läs också: Här är de svenska priserna för VW ID.3 – instegsmodellen dröjer
”Ingen folkelbil ännu”
På Volkswagens tyska sida visar det sig att det går att köpa ID.3 i Tyskland från 32 000 euro med miljöbilsrabatten avdragen. Men med dagens priser på lanseringsversionerna av ID.3 – tycker Vi Bilägares utsände Tommy Wahlström att det är en ”folkelbil”?
– Nej, den är för dyr för det i det här utförandet. Men vi får se om de kan pressa priset med enklare utrustning, mindre batteri och klenare motor. Än så länge tror jag den är för dyr för att gå hem hos den breda massan, säger han i Vi Bilägares podcast.
Läs också: Provkörning: Så bra är nya Volkswagen ID.3
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Carl Hempel, Maria Dahlin och Tommy Wahlström.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Rättelse: I en tidigare version uppgavs att det specifikt var utsläppskraven Euro 7 som skulle leda till dyrare dieselbilar. Det stämmer inte. Artikeln är uppdaterad och vi beklagar felet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.