Statens väg och trafikforskningsinstitut (VTI) skall nu genomföra en undersökning för att se hur säkerhetsarbetet vid vägarbeten ser ut.
Sedan 2013 har arbetsmiljö- och trafikantsäkerhet ingått i förfrågningsunderlagen för upphandlingar om väg- och spårarbeten. Nu ska VTI undersöka hur dessa krav har fungerat i verkligheten.
– Regelverken för säkerhet och arbetsmiljö vid väg- och spårarbeten är omfattande och förändringar sker ofta. I tidigare projekt har det visat sig att det råder en viss osäkerhet i roller och ansvar, säger Sonja Forward, forskare på VTI.
Studien, som beräknas var färdig i december 2015, ska hjälpa både Trafikverket och olika entreprenörer att förbättra säkerheten runt arbetsplatserna.
Diskutera: Hur ska säkerheten bli bättre vid vägarbeten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För och främst ska gällande regelverk om skyltning och varselkläder följas. En händelse, som i andan av Tage Danielssons sannolikhetsmonolog efter Harrisburg, inte borde kunna hända fick trafikanter råka ut från sent på påskdagens eftermiddag! En person i mörka smutsiga kläder kryper med ryggen mot trafiken på en nyligen renoverad bro och utför någon slags tätningsarbete. Detta på norrsidan av bron som går i öst-västlig riktning med lågt stående sol i ögonen på passerande bilförare, dessutom försvårades sikten av slagskuggor från träd vid vägkanten. Inga som helst skyltning som varnar för vägarbete var uppsatt!! Stillbilder från en passerande bils dashcam sändes direkt till Trafikverket som har valt att inte kommentera det inträffade.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.