Att behöva sänka farten vid vägarbeten kan vara irriterande. Men en stor anledning till de tillfälligt sänkta hastighetsbegränsningarna handlar om att värna om vägarbetarnas säkerhet. Nu har forskare på statliga VTI upptäckt att ett varningsmeddelande i bilens högtalare kan vara ett effektivt medel för att få bilister att sänka farten när de passerar vägarbeten.
I simulatorförsök kunde forskargruppen se att förare som passerade vägarbeten på en 110 Km/h-sträcka sänkte sin medelhastighet till 100 Km/h. Fick de en varning av en röst i bilens högtalare strax innan vägarbetet blev sänkningen betydligt större.
– Den genomsnittliga sänkningen skattas till 9–17 km/h större med ljudvarning än utan. Dessutom fanns en liten effekt kvar av ljudvarningen även efter vägarbetet, säger Susanne Gustafsson som är utredare på VTI.
Störst effekt blev det om det var en kvinnoröst som varnade och om varningen gradvis ökade i intensitet. De flesta av försökspersonerna var positivt inställda till systemet. Dock var ett flertal skeptiska till om de faktiskt skulle använda sig av varningssystemet om det var en valbar funktion i bilens infotainmentsystem.
Diskutera: Skulle du vilja att en röst i bilens högtalare varnade dig för vägarbeten?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det verkar vara en bra idé. I övrigt stör jag mig på hur man skyltar vid vägarbeten. Ibland är det högsta tillåtna hastighet som gäller, ibland rekommenderad lägre hastighet och slutligen ibland rekommenderad högsta hastighet. Gemene man har inte koll på detta och farten förbi vägarbetena blir - lite olika. Inte så bra....
Vad som står på skyltarna skiter jag i numera, pga. att vägarbetarna oftast lämnar skyltar där inte vägarbete pågår. Det kan vara max 50km/h i flera km. rak bred väg, utan en enda arbetare i sikte. Det är inte underligt att hastighetsbegränsningarna får dålig efterlevnad.
Däremot brukar jag sakta in rejält där jag ser att det finns arbetare på eller invid vägen.
Håller med 1storstark här; man kan kvällstid passera vägarbeten där alla "har gått hem" för länge sedan och ändå bli frontade med krav på reducerad fart. Detta gör att efterlevnaden för reducerad fart dagtid blir mindre. Vad det innebär förstår vem som helst.
Instämmer med 1storstark.
Borde väl inte vara så svårt att ha hastighetsskyltar de kan ändra hastigheten på och på kvällarna när de kör hem kan de ändra till lite högre hastighetsgräns.
Kanske hjälper för dem som inte har det förstånd som krävs för att själv sänka farten vid vägarbete där man ser att det finns arbetare på eller invid vägen.
Jag skulle inte vilja arbeta under de förhållande vägarbetarna dagligen tvingas till.
Håller helt med om det korkade att låta skyltar som egentligen inte gäller stå kvar.
Minns förresten för många år sen på Tyresövägen, på den tiden jag ännu inte fått insikten av hastigheters faktiska betydelse. Alltså höll jag väl alltid en bit över det tillåtna. Före en av kurvorna fanns en skylt med avsmalnande väg åt höger, vilket var totalfel. När man kommit genom kurvan så var det just där vägarbetet var. Nåväl, man vande sig.
Efter en tid hade de flyttat vägarbetet till andra sidan vägen. Nu gällde alltså skylten.
Min fundering är vad som hade hänt om någon brakat in i det nu ännu mer skymda vägarbetet, med vetskapen om att skylten inte stämde - men nu alltså gjorde det. Lite svårt att förklara för ordningsmakten och försäkringsbolaget.
Allt det här hände naturligtvis kvällstid då inga arbetare fanns på plats.
Jag tror att det här med en röst i den egna bilens högtalare kan vara mycket effektivt - om inte vägarbetarna glömmer att stänga av även den funktionen, förstås...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.