Volvo ska återkalla över 9 000 bilar som bygger på den större SPA-plattformen för ett fel i det så kallade SRS-systemet, alltså krockkudden.
Totalt handlar det om 9 355 bilar som byggdes i Torslandafabriken mellan 11 och 22 september 2020 och den berör V60, V60 Cross Coutnry, V90, V90 Cross Country, XC60 och XC90.
Volvo bekräftar för Vi Bilägare att felet som uppstått beror på ett felaktigt verktyg och att det finns risk för att bultarna som håller fast systemet inte är tillräckligt hårt åtdragna.
”Detta kan i värsta fall göra så att SRS-systemet inte fungerar som det är tänkt. Vi har inga rapporter om personskador till följd av detta”, uppger Volvos pressavdelning i ett mejlsvar.
Läs också: Volvos största återkallelse någonsin: Över två miljoner bilar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar vara lite uppförsbacke nu för Volvo, många återkallningar för många bilar. Trist för Volvo, men bra att de går ut och återkallar och åtgärdar felen.
Dagens bilar har så mycket inbyggt elektroniskt krims-krams där det finns potentiellt en möjlighet för minst en miljon olika fel, och som inte ens alltid går att hitta, och fel blir det alltid så klart, när systemen är tillräckligt komplicerade så är det sällsynt att allt fungerar. Tror att det finns marknad för lite enklare bilar som fungerar
#1... Volvo klarar sig väldigt bra i jämförelse, värre är det med Mercedes, 57 återkallelser förra året, och redan 4 under 2021, som knappt börjat.
#2 Svenne60: Det vore bra intressant om ViB gjorde en enkät "Varför skrotade du din bil?". Elektronik har ju funnits ett tag nu, och bilar som skrotas i förtid pga elektronikproblem lär nog synas här.
T ex en Volvo där kombinationen en trasig LED-strålkastare och sporadiskt fungerande infotainmentskärm = reparation i klassen 150.000 kr... = bilen går till skroten, trots att det troligen handlar om enkla elektronikfel (glappkontakt, byte av komponent för några kronor).
Tråkigt att Volvo har så tunga bilar. Men huvudsaken att de rullar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.