En dyr bilmodell från ett premiummärke är definitivt ingen garanti för att den är mer felfri än en billigare modell. Det syns tydligt i listan över förra årets mest återkallade modeller.
Sajten car-recalls.eu listar återkallelser för alla märken på den europeiska marknaden och har stöd från EU-kommissionen. Sajten listar alltså alla tillfällen när olika bilmodeller måste tillbaka till verkstaden för en miss tillverkaren gjort.
Det kan handla om allt från plastdetaljer som lossnar till allvarliga säkerhetsmissar med krockkuddarna eller risk för brand i motorn.
Utvecklingen av nya bilar går rekordsnabbt och ingenjörerna pressas allt hårdare för att bli klara i tid. Om tidsschemat spricker kan bilen inte börja säljas.
En återkallelse innebär också att bilägaren måste ta tid i vardagen för att åka till verkstaden. Ibland kan uppdateringen göras i samband med service, men om det inte är servicedags kan bilägaren behöva åka extra till verkstaden.
I vissa fall räcker det med en uppdatering av bilens mjukvara men i andra fall krävs mer omfattande åtgärder.
Men en återkallelse behöver inte nödvändigtvis vara något dåligt. Det visar att biltillverkaren tar ansvar för att modellen ska vara felfri.
I listan över förra årets mest återkallade bilmodeller finns en tydlig förlorare, och det är amerikanska pickupen Ram som återkallats hela tolv gånger. Även Mercedes modeller är flitiga besökare på verkstaden. Totalt står märket för hela 45 återkallelser fördelat på fem modeller.
Volvo XC60-ägarna har fått stå ut med sex olika återkallelser.
Ram Pickup: 12
Mercedes Sprinter: 10
Mercedes E-klass: 10
Mercedes A-klass: 10
Mercedes C-klass: 9
Peugeot Expert: 8
Peugeot Traveller: 7
Mercedes GLE: 6
Volvo XC60: 6
Mazda 3: 6
Ford Focus: 6
Källa: car-recalls.eu
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.