Volvo har gått ut med flera stora återkallelser den senaste tiden.
Förra sommaren tvingades en halv miljon bilar tillbaka till verkstaden på grund av ett insugsrör som kunde smälta. I år har bland annat 87 000 exemplar av XC60 återkallats på grund av att vindrutetorkaren kan lossna, och under sommaren kom även besked om Volvos största återkallelse någonsin som berörde 2,2 miljoner bilar.
Nu uppger Volvo för Vi Bilägare att ännu en återkallelse är på gång. Den här gången berörs 366 000 bilar globalt varav 66 000 i Sverige.
Det är inga nya Volvomodeller som berörs utan enbart modeller som inte längre produceras. Återkallelsen gäller V40, V40 Cross Country, S60, S60 Cross Country, V60, V60 Cross Country, XC60, V70, XC70 och S80 med 2-liters fyrcylindriga dieselmotorer av årsmodellerna 2014–2017.
Volvo kallar detta för en ”förebyggande åtgärd” som tas efter att företagets egna undersökningar ”påvisat problem med motorns kylsystem”.
”Volvo Cars kompromissar aldrig med säkerheten och gör återkallelsen för att undvika eventuella framtida problem. Alla påverkade modeller är baserade på förra generationers EUCD- och C1 MCA-plattformar och återkallelsen gäller inga nuvarande modeller”, skriver Volvo i ett uttalande till Vi Bilägare.
Volvos undersökningar ska ha visat att överflödig luft i sällsynta fall kan hamna i kylsystemet om det behöver fyllas på.
”Det kan då leda till otillräcklig kylning, vilket under vissa sällsynta omständigheter kan resultera i överhettning, skadade motorkomponenter och i värsta fall brand i motorutrymmet”, skriver Volvo.
Bilägarna ska kontaktas av Volvo och uppmanas att boka en verkstadstid. Bilarna får en ny slang i kylsystemet som minskar luftmängden och ska minska risken för den här typen av problem.
Majoriteten av bilarna som omfattas har blivit åtgärdade under hösten, enligt Volvo.
Läs också: Bilmodellerna som återkallas mest – Volvo i bottenligan
• V40
• V40 Cross Country
• S60
• S60 Cross Country
• V60
• V60 Cross Country
• XC60
• V70
• XC70
• S80
Enbart bilar med med 2-liters fyrcylindriga dieselmotorer av årsmodellerna 2014–2017 omfattas.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Överdriven girighet, dumsnålhet och inkompetens är ingen bra blandning... -räddare i nöden är elbilen, där finns i vart fall färre punkter där dagens siffernissar (ingenjörerna är väl ett utdött släkte, nu är det kompetenser motsvarande ekonomiassistent som gäller) kan ställa till det.
Men..., det var ju bara elbilar som brann, ellör hur var det nu...?
Förr hade bilarna vattentempmätare och ägare som själva kunde lufta kylsystemet på sin bil. Utan att säga det var bättre förr måste man nog konstatera att det är sämre nu.
Kina byggd? Det förstår väl alla att det blir inte bra att lufta en kylare som är upp och ner!
Kan leda till brand.
Nalle, ingen av dessa modeller är byggda i Kina
No comment...
LeifV: Tror du? Jag tror du ser mindre av bilarna vars tillverkare skiter i problemen som faktiskt finns där...
Personligen stör jag mig inte på det, så länge de inte "degraderar" något i bilen och jag får en likvärdig lånebil under tiden.
Bättre det än att de låssas som ingenting.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.