Volvos försäljning har ökat fyra månader i rad – men i januari bröts den positiva trenden. Precis som den svenska bilmarknaden rasade försäljningen till 48 520 bilar.
Det är visserligen en marginell ökning med två procent jämfört med samma månad i fjol, men samtidigt en minskning med nästan 19 procent jämfört med januari 2021. Det är också den sämsta siffran sedan augusti.
Försäljningen av laddbara bilar – elbilar och laddhybrider – ökade dock med 31 procent i januari jämfört med samma månad förra året. De laddbara bilarna står nu för omkring fyra av tio sålda Volvobilar totalt, och elbilarna står för 16 procent av den totala försäljningen.
Försäljningen i Europa ökade med 15 procent och i USA med åtta procent. I Kina minskade den däremot med nästan 20 procent.
Volvo XC60 är den mest sålda modellen och den följs av XC40 och XC90.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.