Att bygga elbilar med hög säkerhet, modern bekvämlighet och lång räckvidd, och samtidigt hålla vikten på en rimlig nivå, har visat sig vara en utmaning för de traditionella biltillverkarna.
Inte minst Volvo Cars har ett problem med skenande tjänstevikt. Deras nyligen lanserade flaggskeppsmodell EX90 väger 2 818 kilo – flera hundra kilo mer än exempelvis konkurrenten Tesla Model X.
I en intervju med australiensiska Which Car lägger märkets vd Jim Rowan fram vad han ser som möjliga lösningar på problemet. Ökad användning av aluminium och kompositmaterial kan vara en väg framåt, menar han, liksom nya tillverkningsprocesser som så kallad Megacasting – en metod som Tesla var först med och som tillåter att stora karosseridelar gjuts i aluminium under högt tryck.
Men Jim Rowan ser också mindre batteripaket som en möjlig lösning, trots att det skulle innebära kortare räckvidd.
– Så fort du har infrastrukturen på plats är räckvidden inte längre ett problem, säger han till Which Car, och menar att en batterikapacitet på 100 kWh ofta är onödigt mycket.
– Vi vill ha 50 eller 30 kWh. Varför skulle du lägga in mer kostnad och vikt? Det är nästa steg för oss, fortsätter han.
I intervjun pratar Rowan också om att gå över till att använda järnfosfatbatterier, något som skulle minska behovet av jordartsmetaller som nickel och kobolt. Det är dock en batterityp som har lägre energidensitet än andra typer av litiumbatterier, och som som alltså innebär mer vikt per kilowattimme.
Kommentarer till artikeln (17)
- 5 februari 2023 motorcykelentusiasten skrev:…
- 5 februari 2023 Då är ju företaget dödsdömt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.