Jeremy Offer bär spår av en aktiv livsstil. När Vi Bilägare möter honom i ett dunkelt mötesrum i Milano, tillsammans med andra journalister, har han en stödskena på höger ringfinger. Det visar sig att det brutna fingret är resultatet av en terrängcyklingsincident hemma i England nyligen.
– Det är i alla fall en cool olycka, säger en av journalisterna.
– Ja, det är i alla fall det jag säger till alla, svarar Jeremy Offer med ett leende.
På scenen i eventlokalen bredvid har hans kollegor på Volvo Cars precis slutfört presentationen av sin senaste modell, elbilen EX30. Själv har han bara varit på sitt nya jobb i några veckor, och har därför inte så mycket att säga om den bilen. Den var det hans företrädare Robin Page som hade ansvaret för, med ett formspråk som byggde vidare på vad Thomas Ingenlath skapade innan han år 2017 fick ett nytt jobb som Polestars första vd.
Som nybliven global designchef är Jeremy Offer i stället här för att prata om märkets framtid, och om sina ambitioner i sin nya roll.
Däremot är han inte sen med att lovorda den nya Volvon, som snart ska sättas i produktion i Kina.
– Den förkroppsligar allt jag tror på. Det finns en skandinavisk, rationell enkelhet och elegans med allting. Form följer funktion, säger han, och berättar att det är just den typen av tänkande han strävat efter under sin karriär.
– Det finns väldigt få biltillverkare jag hade velat jobba med, som har den här typen av värderingar som jag håller kärt.
Jeremy Offer har över 30 års erfarenhet som designer, och en examen i industridesign från universitetet i Wolverhampton, norr om Birmingham. Däremot har han aldrig tidigare jobbat för en personbilstillverkare.
Innan Volvo rekryterade honom var han på brittiska Arrival, ett krisande startupbolag som har ägnat de senaste åren åt att bränna stora summor pengar på att utveckla eldrivna varubilar.
Sedan den första maj i år har han varit högsta chef för Volvo Cars designavdelning. Hur framtidens Volvobilar kommer att se ut och kännas är alltså till stor del upp till honom.
Ny i branschen
Att utse någon som aldrig har jobbat i personbilsbranschen till global designchef kan tyckas oortodoxt – men just här har Jeremy Offer faktiskt en hel del gemensamt med sin chef Jim Rowan. När den gamla Dyson-bossen ersatte Håkan Samuelsson som vd våren 2022 var branschen ny även för honom.
55-åriga Jeremy Offers bakgrund är alltså ingen slump, utan en del i Jim Rowans arbete med att förnya Volvo som bilmärke.
Som designchef på ett stort bilföretag har man många som jobbar under sig. Det är alltså inte Jeremy Offer som kommer att sitta med ritningarna. Hans uppdrag blir i stället att leda arbetet, och se till att alla jobbar mot rätt mål. Till sin hjälp har han bland andra T Jon Mayer och Lisa Reeves, som basar över exteriör- respektive interiördesign.
– Så länge man har duktiga medarbetare kan designchef-rollen vara lite mer strategisk. Jag tror det är där min erfarenhet kommer in, säger han.
Elektrifieringen och digitaliseringen har ställt en hel rad nya krav på de gamla biltillverkarna. Jeremy Offers uppdrag är därmed inte bara att göra snygga bilar, utan att se till att kunderna kan interagera med dem på ett bra sätt – fysiskt såväl som digitalt. Det kräver erfarenhet av saker som UX- och tjänstedesign.
– Jag tror inte att det finns många bildesigners som har erfarenhet från alla de här nya disciplinerna. Jag har med mig ett nytt sätt att tänka kring hur bildesign fungerar.
Jim Rowan var inne på samma sak när han berättade sin nya rekrytering i ett pressmeddelande i vintras. Han menade då att Jeremy Offers kompetens är avgörande när Volvo övergår till en framtid med ”säkra, eldrivna bilar, definierade av sin mjukvara”.
”Precis i början”
Nu väntar arbetet med att styra biltillverkaren Volvo Cars in i framtiden. Det innebär dels att leva upp till de mål som sattes upp på Håkan Samuelssons tid – att försäljningen om två år ska bestå av hälften laddhybrider och hälften rena elbilar, och att alla bilar ska vara eldrivna efter år 2030.
Det är en stor utmaning i sig. Under årets första tre månader utgjorde elbilar och laddhybrider tillsammans omkring 23 procent av försäljningen.
Nästa ambitiösa mål är att göra hela företaget klimatneutralt till år 2040.
– En stor del av designen måste bygga på tanken att det är där vi kommer att hamna. Så vi är liksom i början av hela den här resan. Och det som gör det så intressant för mig att börja med det här är att det här verkligen är, för hela branschen ärligt talat, ett paradigmskifte, säger Jeremy Offer.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 27 juni 2023 Jag tycker Volvo ser enormt…
- 26 juni 2023 Om man bryr sig om allt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.