Nästa artikel
Premiär för Volvo EX30: Här är Volvos nya elbil
Nyheter

Premiär för Volvo EX30: Här är Volvos nya elbil

Publicerad 7 juni 2023 (uppdaterad 8 juni 2023)
Volvo har premiärvisat den nya elbilen EX30 som ska dra in nya kunder till märket och locka befintliga Volvoägare att gå över till eldrift. Så här står den sig mot konkurrenterna.
Innehåll

Efter flera smygvisningar och en hel del ryktesspridning har Volvo visat upp nya elbilen EX30. Det handlar om en liten crossover som både ska locka nya köpare och få befintliga Volvoägare att överväga en elbil.

Volvo EX30 kan ses som en efterträdare till V40, men kanske inte direkt till XC40 eftersom den är något större. Volvo EX30 bygger på Geelykoncernens gemensamma elbilsplattform SEA, som den delar med bland andra Zeekr 001 och Smart #1. Plattformen är framtagen specifikt för elbilar och ska därför kunna leverera modernare teknik och lösningar än den eldrivna versionen av XC40.

Enligt Volvo släpper EX30 ut 25 procent mindre koldioxid under sin livscykel, inklusive tillverkning, än dagens XC40 Recharge. Även storleksmässigt är bilen liten – det är Volvos hittills minsta suv.

Design och utrymmen

Designmässigt liknar Volvo EX30 den betydligt större EX90. Både de karaktäristiska strålkastarna och bakljusen känns igen. I övrigt är förstås formatet mindre, men både EX30 och EX90 sticker ut i modellprogrammet jämfört med de nuvarande modellerna.

Exakt hur rymlig bilen blir jämfört med konkurrenterna återstår att se vid ett test, men redan nu utlovar Volvo ett bagageutrymme på upp till 400 liter.

Designen ska kännas ”Volvo”, men bottenplattan har utvecklats gemensamt inom Geelykoncernen och ligger även till grund för Zeekr X som även den ska säljas i Sverige.

Interiör och infotainment

Volvo fokuserar en hel del på interiören i samband med EX30-lanseringen. Den ska enligt Volvo kännas modern och avskalad, och i likhet med Tesla har Volvo EX30 inga klassiska instrument vid ratten. Hastighet och annan information visas i stället högst upp på den centralt placerade pekskärmen – ett grepp som Volvo kan spara pengar på.

På mittkonsolen finns en pekskärm med Volvos infotainmentsystem, som bygger på Googles operativsystem. På så sätt kan bilägaren få tillgång till bland annat Google Maps, Spotify och andra appar direkt i infotainmentsystemet, utan att behöva använda Apple Carplay eller Android Auto.

Volvo har haft inkörningsproblem med systemet i tidigare modeller. Det lär visa sig hur ”färdigutvecklat” systemet är i EX30.

Motor och effekt

Volvo EX30 kommer vid lanseringen i två olika versioner, med en eller två elmotorer vilket ger bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Motorerna ska vara effektivare än tidigare elmotorer.

  • Instegsversionen Volvo EX30 Single Motor har bakhjulsdrift och 272 hk.
  • Ett steg upp finns EX30 Single Motor Extended Range som även den har 272 hk.
  • Snabbast är EX30 Twin Motor Performance med 422 hk som klarar 0–100 km/tim på 3,6 sekunder – den snabbaste Volvomodellen hittills.

Dragkrok är tillval och högsta tillåtna släpvikt ligger på 1 000–1 600 kilo beroende på version.

Batteri, räckvidd och snabbladdning

Volvo EX30 får två olika batteripaket vid lanseringen.

  • Instegsversionen får ett så kallat LFP-batteri på 51 kWh.
  • Den dyrare varianten får ett NMC-batteri med en kapacitet på 69 kWh.

LFP-batterier är något som fler och fler biltillverkare sneglar på eller redan börjat använda, däribland Tesla. Till fördelarna hör att varken nickel eller kobolt behövs, att LFP-batterier är billigare att tillverka och att de har längre livslängd. Men energitäthet, snabbladdning, vinterprestanda och räckvidd blir ofta sämre. Du kan läsa mer om olika batterityper här.

Den bakhjulsdrivna versionen med 69 kWh-batteri får längst räckvidd, drygt 48 mil. Som jämförelse har Kia Niro EV en räckvidd på 46 mil med ett batteripaket på 64,8 kWh.

Snabbladdningsmässigt klarar Volvo EX30 mellan 134 och 153 kW. Att ladda 10–80 procent ska oavsett gå på omkring 26 minuster. Ombordladdaren klarar som mest 22 kW.

Interiören går att beställa i fyra olika utföranden: Breeze, Indigo, Mist och Pine, med olika färger och materialval – till exempel denimfibrer och en ullblandning. I stället för högtalare i dörrarna har Volvo EX30 en längsgående ”soundbar” under vindrutan.

Det finns inga instrument framför föraren – hastigheten visas på mittskärmen. Det finns ännu inga uppgifter om att EX30 skulle komma med head up-display. De karmlösa backspeglarna dök först upp hos Polestar.

Pekskärmen innefattar nu även hastighetsmätare och annat som vanligtvis placeras i instrumenten framför föraren. Enligt Volvo har pekskärmen ett särskilt ”lugnt läge” som ska vara mindre distraherande. Kanske en hint till Saabs gamla ”Night Panel”?

Teknik och finesser

Bland tekniknyheterna i Volvo EX30 finns ett system som kallas Door Opening Alert, och som finns sedan tidigare hos flera konkurrenter. Om föraren öppnar dörren när en cyklist närmar sig bakifrån larmar bilen.

Volvo EX30 har också ett standardmonterat system som kan avgöra om föraren är ouppmärksam genom sensorer i ratten och bakom ratten, som mäter ögon- och ansiktsrörelser ungefär 13 gånger i sekunden. Om föraren är distraherad eller sömning larmar bilen.

Det är intressant att Volvo benämner sensorn bakom ratten som just en sensor, och inte en kamera. Exakt vad det är för typ av sensor framgick inte vid lanseringen, men vissa bilköpare är kritiska mot hur integriteten påverkas av interiörkameror.

Pilot Assist-systemet är uppdaterat och kan nu byta fil om föraren slår på blinkers. Avståndet till stora lastbilar ska också vara större vid omkörning. Men till skillnad från den större EX90-modellen verkar EX30 inte få lidarteknik, utan den får nöja sig med enklare sensorer.

Volvo EX30 har usb-c-kontakter fram och bak för mobilladdning, möjlighet att uppdatera mjukvaran trådlöst via nätet och en digital bilnyckel i mobiltelefonen som tillval.

Volvo EX30 Cross Country

Volvo har haft stor framgång med de upphöjda Cross Country-versionerna. De är nämligen inte så dyra att utveckla, men tillåter Volvo att ta mer betalt vilket ger högre vinstmarginal.

Volvo EX30 ska också dyka upp i ett Cross Country-utförande, vilket är ett lite udda besked eftersom Volvo tidigare enbart erbjudit Cross Country-versioner av sedan- och kombibilar – inte av suvar.

Pris och lansering

Sverige är ett av länderna där Volvo EX30 ska lanseras först. Förhandsbeställningen öppnar i dag och de första exemplaren ska levereras tidigt 2024. Priserna börjar på 429 000 kronor för den billigaste versionen. Att prenumerera på Volvo EX30 kostar från 5 990 kr/mån.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (50)

  • 13 juni 2023 hx30 skrev: Ni glömmer en…
  • 12 juni 2023 Ja du HX, tror du verkligen…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.