Miljözoner har införts i flera städer, både i Europa och Sverige. Tanken är att försöka stänga ute de smutsigaste bilarna för att förbättra luftkvaliteten.
De svenska miljözonerna ska skärpas över tid, och nu har IVL Svenska Miljöinstitutet presenterat ett förslag på hur de kan göras ännu tuffare för dieseldrivna transportbilar. Dagens regler för det som kallas miljözon 3, den tuffaste typen av miljözon, tvingar nämligen kommuner att reglera alla fordonstyper – personbil, lastbil och buss.
”Att utestänga en stor del av alla personbilar från städerna är en stor inskränkning. Istället behöver dagens miljözonsregler ändras så att kommuner får möjlighet att införa anpassade zoner där dieseldrivna lastbilar förbjuds”, skriver IVL i en artikel på SvD Debatt.
”Debatten om miljözoner har i alltför stor utsträckning handlat om privatbilisterna”
Enligt IVL har företag och åkerier lättare att anpassa sig till de tuffare reglerna än enskilda personbilsägare. Lastbilar står enligt IVL för en ”markant” del av utsläppen av kväveoxider och partiklar som är skadliga för hälsan.
Förslaget välkomnas av M Sverige, tidigare Motormännen.
– Debatten om miljözoner har i alltför stor utsträckning handlat om privatbilisterna, säger organisationens vd Caroline Drabe.
Läs också: Nya miljözonen igång – så kollar du om din bil är godkänd
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.