Nästa artikel
Volvos kontroversiella reklam anmäld – men frias helt
Nyheter

Volvos kontroversiella reklam anmäld – men frias helt

Publicerad 2 mars 2021
En trött förälder räddas från en allvarlig trafikolycka av Volvos säkerhetssystem. Filmen frias helt av Reklamombudsmannen.

Volvo har tagit fram en reklamfilm där en uttröttad småbarnsförälder sätter sig bakom ratten och har svårt att hålla sig kvar på vägen, eftersom hon nickar till. De aktiva säkerhetssystemen håller dock bilen kvar på vägen och katastrofen kan undvikas.

Filmen har tidigare fått hård kritik från Motorförarnas Helnykterhetsförbund, som anser att den skickar helt fel signaler.

”Reklamen borde snarast rikta in sig på att uppmuntra minskat risktagande, inte tvärt om. Vi anser att den här filmen leder tankarna fel. Bättre kan ni”, skrev MHF i ett uttalande.

Nu har Volvos reklamfilm även anmälts till Reklamombudsmannen av en privatperson som anser att filmen ”förlöjligar och normaliserar det oansvariga och olagliga beteendet att köra för trött, något som är lika straffbart som rattfylla”.

Enligt anmälaren visar filmen på falsk trygghet och bilföraren ska aldrig förlita sig på att bilen kommer ta hand om allt vid en liknande situation.

Jämför med bostadsinbrott

Volvo har svarat på anmälan, och anser bland annat att bilköpare som ser filmen är ”långt mer informerade än konsumenter i allmänhet” eftersom bilen är dyr att köpa och något som de flesta köper ytterst sällan. Volvo påstår även att en reklamfilm som uppmuntrar till olagligt beteende skulle gå emot företagets kärnvärden och att filmen inte uppmuntrar till oaktsamt beteende i trafiken.

Som jämförelse beskriver Volvo också att en reklamfilm om inbrottslarm kan visas med ett fiktivt bostadsinbrott. ”Med andra ord är det inte ett uppmuntrande till brott att endast porträttera en brotts­lig handling”, uppger Volvo i svaret, och hävdar att en genomsnittlig konsument inte kan få uppfattningen att systemet kan ersätta förarens uppmärksamhet.

Reklamombudsmannen går helt på Volvos linje och friar filmen.

”En genomsnittskonsument förstår sannolikt att re­klamfilmen avser att illustrera en situation då säkerhets­systemet aktiveras, och inte på det sätt som anmälaren gör gäll­ande, att normalisera eller förlöjliga ett oan­svarigt beteende att köra för trött”, skriver RO i motiveringen.

Läs också: Efter kritiken mot nya reklamen – nu backar Volvo

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.