I Volvos senaste reklamfilm sätter sig en uttröttad småbarnsförälder bakom ratten och har svårt att hålla sig kvar på vägen, eftersom hon nickar till.
De aktiva säkerhetssystemen håller dock bilen kvar på vägen och katastrofen kan undvikas. Men filmen skickar helt fel signaler, enligt MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund.
”Säkerhetssystemen är inte tänkta – och ska inte användas till – att kompensera för medvetet och onödigt risktagande”, skriver förbundet i ett pressmeddelande.
Enligt MHF är säkerhetssystemen i moderna bilar fantastiska och kan verkligen undvika olyckor. Men med filmen anser MHF att Volvo skickar signaler om att det är okej att köra bil trött, alkoholpåverkad eller medan man använder mobilen. Det hjälper enligt MHF inte att Volvo i eftertexten påminner om förarens egna ansvar.
”Volvo, er reklam borde snarast rikta in sig på att uppmuntra minskat risktagande, inte tvärt om. Vi anser att den här filmen leder tankarna fel. Bättre kan ni”, skriver MHF.
Volvos svar på kritiken går ut på att filmen ska informera om bilens aktiva säkerhetssystem som ska stötta föraren när han eller hon blir distraherad.
”Vi vill visa verkligheten som den ibland kan vara för trötta småbarnsföräldrar, med glimten i ögat. Grunden för vår syn på aktiva säkerhetssystem är att hjälpa till att undvika eller mildra olyckor innan de händer. Om en olycka skulle vara oundviklig har vi också tekniken för att göra verklig skillnad”, skriver Volvo i ett uttalande.
”Viktigt att komma ihåg är dock att föraren alltid är ansvarig för att fordonet framförs på ett säkert sätt samt att gällande lagar och trafikbestämmelser följs. Till exempel genom att köra utvilad samt att se till att ta regelbundna pauser för att undvika att man kör för trött.”
Volvo säger sig välkomna att filmen leder till diskussioner om säkerhet.
”Säkerhet är en nyckelfråga för Volvo Cars och något som vi aldrig kan prata för mycket om.”
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.