En del åkerier börjar investera i ellastbilar. Ett av dessa företag är Mattson Åkeri i Göteborg.
I tre veckor har Volvo lastvagnar testat en av sina eldrivna lastbilar i containertrafik i hamnområdet Arendal. Nu har Firman Mattson Åkeri köpt in tre eldrivna lastbilar.
– Att köra länge och tungt med el fungerar väldigt väl så här långt. Vi får med oss lika mycket last som med en dieselbil. Lastbilen rullar 12 timmar om dagen med ett stopp för laddning när chauffören tar rast. Vi laddar med grön el och därmed inga co2-utsläpp. Eldriften innebär också en bättre arbetsmiljö för chauffören, säger Jan-Olof Matsson, vd på Mattson Åkeri.
Att använda sig av eldrivna fordon i tungtrafik och transporter på vägarna kan minska förbrukningen med upp till 40 procent på enskilda fordon. Volvo lastvagnars mål är att 50 procent av alla nya lastbilar ska vara elektriska 2030.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.