Volvo har nyligen visat upp elbilen C30 Recharge, som kompletterar suven XC40 Recharge, och Volvo har tidigare uppgett att märket inte ska utveckla några helt nya förbränningsmotorer.
Enligt Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson är bensin- och dieselmotorer ”gårdagens teknik” och enligt honom kan företaget lägga om riktningen mot eldrift snabbare än exempelvis Volkswagen på grund av att modellutbudet är mindre invecklat. Det säger han i en intervju med Handelsblatt.
Däremot tycker han Volvo behöver bli mer involverat i batteriutveckling.
– Vi vill inte köpa batterier som en färdig produkt, vi vill ta hand om det själva, säger Håkan Samuelsson.
”Vi vill inte köpa batterier som en färdig produkt”
Enklare laddning
En nackdel med Volvos elbilar är att de inte är anslutna till något särskilt laddnätverk. Volvo har heller inget eget nätverk av snabbladdare. Det innebär att laddningen ofta blir dyrare än för andra märken.
Något eget laddnätverk är inte aktuellt, enligt Håkan Samuelsson. Men han säger att Volvobilarna ska visa laddstationer i navigationssystemet och göra det möjligt att betala för laddningen med en app.
– Att ladda batteriet blir snart lika enkelt som att tanka bensin. Så ämnet gör mig inte nervös.
Volvo genomför just nu den största förändringen någonsin när det gäller hur bilarna säljs. I framtiden ska Volvo sälja bilar på nätet i allt större utsträckning, och då blir det omöjligt att pruta. Det är enhetliga priser som gäller för alla.
– Vi måste sätta stopp för det skadliga rabattkriget.
Läs också: Volvos besked: Snart är det bara elbilar som gäller
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.