Trots att Volvos billigaste laddhybrid, V60 T6 Recharge (eller Twin Engine som den hette tidigare), går loss på minst en halv miljon kronor är det Sveriges populäraste laddhybrid enligt de senaste siffrorna från Bil Sweden.
Faktum är att Volvo har hela fyra modeller på tio-i-topp-listan över Sveriges mest populära laddhybrider, och förklaringen är främst att laddhybrider är populära bland tjänstebilsförare som inte själva behöver betala bilens inköpspris.
När det gäller Volvo V60 finns den som laddhybrid i tre olika utföranden – T6 Recharge med 340 hästkrafter, den starkare T8 Recharge med 390 hästkrafter och toppmodellen T8 Recharge Polestar Engineered med 405 hästkrafter.
De två sistnämnda har funnits sedan tidigare till suv-modellen XC60, men nu lanserar Volvo även den svagare T6-varianten till XC60. Den har en bensinmotor på 253 hästkrafter som driver framhjulen och en elmotor på 87 hästkrafter som driver bakhjulen. Systemeffekten blir densamma som för V60 T6 Recharge, 340 hästkrafter.
Volvo uppger en elräckvidd på upp till 5,4 mil som bäst i XC60 T8 Recharge och den borde ligga på ungefär samma siffra i T6 Recharge, men det finns ännu ingen exakt uppgift på Volvos hemsida.
Volvo XC60 T6 Recharge går loss på 579 000 kronor vilket är 72 000 kronor billigare än den starkare T8 Recharge, men där måste köparna också gå upp till nästa utrustningsnivå (Inscription Recharge) vilket innebär mer utrustning som standard. Med samma utrustningsnivå är prisskillnaden mellan T6 och T8 istället 30 000 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
70000 billigare kan ju låta bra tills man ser att det ändå betyder att bilen kostar betydligt över en halv mille!
Intresset för att köpa såna här bilar kommer säkert att avta väsentligt i samband med den kommande lågkonjunkturen.
Om Volvo ska klara den och vara kvar gäller nog att snabbt få fram enklare bilar till betydligt lägre pris.
I en TCO test, för företag, som konkurrent tidningen TV genomförde härom sistens på XC40 fyra olika modeller. Laddhybrid, bensin, diesel och ren elbil. Var laddhybriden billigast över 3 år för ett företag som skall leasa/köpa. Dieseln blev dyrast, bensinaren kom på andra plats, elbilen trea(hack i häl på bensinaren).
Men som sagt det var för ett företag. TCO för privatpersoner blir säkert annorlunda med tanke på att testet var exkl moms.
Men intressant att laddhybriden hamnade först, det har skrivits och skällts så mycket på prisnivåer och servicekostnad för denna typ av bil.
Hoppas SUV trenden försvinner...det finns absolut noll vinnare! Kunden får en dyrare bil med sämre egenskaper...miljön belastas mer osv....listan kan göras hur lång som helst...
Optimus, anledningen att laddhybriden kom först för företaget kan du läsa som subventionerat förmånsvärde. Enkom det som styr detta då arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgifter på det så blir den kostnaden betydligt lägre i kalkylen än för en diesel eller bensinbil där fullt förmånsvärde skall betalas.
@Styggavargen,jag håller inte med dig, SUV är underbart, vi är inne på vår andra. Ruskigt bekvämt att slippa stå böjd som en fällkniv när man sätter in bebisen i den bakåtvända bilbarnstolen. Sen är det betydligt bekvämare insteg för en själv också. Krocksäkerheten ökar dessutom, framförallt när farbror älg kliver upp på vägen. Dyrare, ja. Bättre? Ja ur många perspektiv. Sämre, Ja, ur många perspektiv. Finns en perfekt bil? Nej, det blir en kompromiss vad man än väljer.
När ska det komma en förnuftig laddhybrid från Volvo? 100hk bensinmotor och 100hk elmotor... mer än så är bara löjligt och onödigt för en vanlig Svensk familj.
Intelligentes: Om du för det första kollar på statistiken över hur fet befolkningen blivit i västvärlden så tror jag du där kan dra slutsatserna att vi som folk faktiskt blivit betydligt mindre rörliga och bekväma, jämfört med en eller två generationer tillbaka, så det är faktiskt inte något att fnysa bort. Sen att det vore bättre om jag som överviktig herre i medelåldern började motionera och hålla mig både stark och smidig, istället för att köpa mig en bil som är lättare att ta sig ur och i, samt sätta in barnen i då jag har brist på bålmuskler, det är en helt annan diskussion än det faktum att det just nu är...bekvämare...
Självklart är det också så att insteget inte behöver vara enklare för alla, men för mig 187cm lång, och min hustru 183cm lång, så är det det.
Ja, jag uttryckte mig om krocksäkerhetssynpunkten ur mitt perspektiv. Jag kommer inte välja en liten Polo bara för att jämna ut krocken med min granne... där är jag egoistisk och väljer själv att åka säkrare, eftersom jag kan. Många olyckor som sker är just viltolyckor eller singelolyckor, i bägge fallen sitter jag mer skyddad i min XC90.
Bekvämt med högre insteg...
Om man bara hade haft låga dörrar hemma i huset som man hela tiden var tvungen att ducka för för att komma igenom, så hade dessa individer säkerligen protesterat när nymodigheten "högre dörr" lanserats.
Varför ändra något som fungerar, det ska ju helst vara som det alltid varit, all förändring är av ondo, detta tycks vara mottot för en oroande stor del av befolkningen.
Kan knappast vara en ny modell med tanke på nummerplåten!
Konstigt att det inte vimlar med MPV:er på vägarna med tanke på hur fruktansvärt viktigt det är med ett bekvämt insteg i en bil..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.