Nästa artikel
Här brakar Volvon in i hindret – återkallar 700 000 bilar
Nyheter

Här brakar Volvon in i hindret – återkallar 700 000 bilar

Publicerad 13 mars 2020 (uppdaterad 13 mars 2020)
Över 60 000 svenska Volvobilar måste tillbaka till verkstaden för att fixa ett fel med autobromssystemet.

Ett allvarligt fel i autobromssystemet innebär att Volvo nu tvingas återkalla över 700 000 bilar världen över. Bilarna måste tillbaka till verkstaden för en mjukvaruuppdatering.

Felet avslöjades av danska FDM som testkört en XC60 mot en mjuk ”krockdocka” formad som en bil. Bilen bromsade inte som den skulle och FDM larmade Volvo som skickade en grupp experter för att granska bilen i Danmark.

Volvo tog sedan med testbilen tillbaka till Göteborg för en närmare undersökning. Nu visar det sig att det allvarliga felet, som finns i bilens mjukvara för autobromssystemet, har funnits i nästan alla Volvomodeller byggda från vecka 4 förra året till i dag. Bilens så kallade AEB-system kan i vissa situationer inte fungera som tänkt för objekt, fotgängare eller cyklister.

Eftersom bilarnas mjukvara inte kan uppdateras på distans måste de in till verkstaden för en uppdatering. Totalt handlar det om 736 430 bilar globalt varav 66 705 finns i Sverige.

Volvo bekräftar återkallelsen för Vi Bilägare.

”Lösningen är en mjukvaruuppdatering, och vi kontaktar alla våra kunder med information om att de ska ta kontakta sin verkstad för att få mjukvaran uppdaterad”, skriver Karin Wik på Volvos pressavdelning.

Hon fortsätter:

”Det är mycket viktigt att påpeka att bilarna är helt säkra att köra, och att detta är en förebyggande åtgärd. Vi har inte haft någon olycka eller personskada, på samtliga beröra bilar, som beror på detta. Bilarnas vanliga bromssystem påverkas inte. Bilarna varnar också om det finns en risk för en kollision för att göra föraren uppmärksam på att en inbromsning behövs.”

Enligt svenska organisationen M Sverige uppmärksammade danska FDM Volvo på felet redan förra året, men återkallelsen kommer först nu.

– FDM kontaktade Volvo redan i slutet på förra året och först nu går man ut med information till bilägarna. Det är riktigt dåligt av ett bilmärke som säger sig sätta säkerhet främst, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert, på M Sverige.

Se en film på förloppet på den här sidan.

Modellerna som omfattas

Volvo XC40
Volvo S60
Volvo V60
Volvo V60 Cross Country
Volvo XC60
Volvo S90
Volvo V90
Volvo V90 Cross Country
Volvo XC90

Samtliga bilar är av modellår 2019–2010 och är producerade mellan vecka 4 2019 till vecka 11 2020.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-13 10:19
bejje

Förstår inte varför inte fler bilmärken har infört automatisk utskick av uppdateringar, alltså inte ens stora Volvo. Det är lite pinsamt och måste kosta dom enormt stora summor pengar i fall som detta, helt i onödan.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-13 10:24
Henrik M

Ja, det måste ju helt klart vara billigare lägga in ett system för OTA-uppdateringar än ta in bilarna såhär.

Klarsynt: Det är bara i din skeva trånga värld som folk åker runt och håller på med mobiler m.m. med anledningen att autobromssystemet räddar dem.......har du nånsin varit med när den griper in?
Kan garantera dig att de som sitter med mobilen under färd gör det oavsett vad de har för bil eller har för system i sin bil.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-13 10:29
Klarsynt

Det värsta är att folk litar på dessa system, och interagerar med sitt fordon därefter: De tillåter sig att fibbla med telefoner och dylikt, för "bilen bromsar ju själv". Sedan gör den inte det. Falsk trygghet.

Se bara på fallet Uber och den hen som var betald för att sitta och övervaka. Hönan agerade precis så som alla gör när de är försatta i falsk trygghet: Hönan satt och streamade video. Trots att hönan till och med var betald för att sitta och övervaka. Och detta kommer samtliga framtida hönor att göra, efter ett tag. Sålunda speglar detta det som är fundamentalt fel med diverse "hjälpsystem". Dels är det fel på dem (alternativt att de går sönder efter sju år i slask, regn och varierande temperaturer); dels invaggar de föraren i en falsk trygghet så de slutar att göra vad de annars skulle ha gjort.

.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-13 10:44
Mattse

Det är därför man sett så många moderna Volvo inblandade i kökrockar på senare tid. Har alltid trott att ”det där ska ju bilens autobroms kunna ta hand om”. Men tydligen inte.

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Hur var det nu med Volvos världsbästa säkerhetssystem ???
Har hört många lovsånger om dess förträfflighet här på forumet.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-13 11:39
Klarsynt

@Intelligentes Hönan på Uber gjorde det ju. Och varför skulle den hönan vara ensam? Hon fick ju till och med betalt för att sitta och övervaka.

.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-13 11:47
N-iklas

Är ju lite väl slarvigt att man inte har bättre kontroll av de tillverkade bilarna än så här, när man bygger hela sin existens på dessa system borde man ju kontrollera varje tillverkad bil innan den godkänns.
Nu tycks man inte ha mer kontroll än någon annan, det är anmärkningsvärt.

Men det är väl som vanligt pengar, det är inte grattis att testa alla bilar som tillverkas och vinsten går som alltid före kvaliten, så länge kunderna TROR att de får det bästa så räcker ju det, man behöver inte alls leverera i verkligheten.

#8 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Inga berörda bilar inblandade i några olyckor...

Det är väl ett bevis på att folk inte är så korkade och tror på allt som det står auto på.

För om fallet vore så skulle olycksfrekvensen vara hög om inte autobromsen fungerat när förarna fipplat med sina mobiler i stället för att köra...

#9 • Uppdaterat: 2020-03-13 12:06
L West

Ingen höna kan nå bromspedalen vad jag vet...

#a • Uppdaterat: 2020-03-13 13:27
Styggavargen

Big deal...det åtgärdas och det är bra! Öppenhet tycker jag är viktigt, att man inte smyger med allvarliga saker...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.